Лондон задържа позициите си като най-атрактивния пазар на бизнес имоти в Европа вече шеста поредна година, посочва се в доклад на консултантската компания CBRE.
В редовното годишно проучване сред инвеститори, което консултантската компания прави, 17% от респодентите са посочили Лондон като предпочитана дестинация за инвестиции в имоти.
Берлин се изкачва до второ място през тази година от четвърто през миналата с дял от 15,8% от анкетираните. Третото място е за Мадрид с дял от 8,4%. Топ 10 се допълва от Амстердам, Париж, Варшава, Осло, Прага, Стокхолм и Франкфурт.
Германия обаче измества Великобритания и вече е лидер в класацията на най-предпочитаните държави за инвестиции в имоти в Европа. Общо 22% от анкетираните посочват Германия като свой първи избор.
Великобритания е втора с 20%, а Скандинавските държави са на трето място с 10%. Следва регионът на Централна и Източна Европа с 10%, Холандия с 9% и Испания с 8%. Топ 10 се допълва от Полша, Западна Европа (континентална), Франция и Италия.
Инвеститорите, анкетирани от компанията, продължават да отдават предпочитание на придобиването на имоти пред продажбата им. Данните показват, че 85% от инвеститорите планират да инвестират минимум същата сума като през 2017 г. в имоти в Европа, като от тях 41% възнамеряват за увеличат вложенията си.
Според резултатите от проучването инвеститорите планират да вложат 475 млрд. долара в имоти през тази година.
Офисите се очертават като най-атрактивен сегмент от пазара на бизнес имоти през тази година. Вторият най-атрактивен сегмент са индустриалните и логистични площи основно заради разширяването на онлайн търговията. На трето място са търговските площи.
Засилва се и интересът към алтернативни активи, от които като лидер се открояват студентските жилища, заемите, свързани с недвижими имоти, и жилищата за пенсионери.
Основната бариера пред засилването на инвестициите са прекалено високите ръстове на цените, според 38% от анкетираните инвеститори. Това не е изненадващо предвид и засилената конкуренция за най-добрите активи, отбелязва компанията.
Вторият фактор е наличието на достатъчно качествени активи на пазарите, които са интересни за инвеститорите – той се посочва от 35% от участниците в проучването.