IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Призрачните молове на Китай

Рекордното строителство на нови площи вече представлява риск за търговския сектор в страната

10:06 | 06.01.17 г.
<p>
	<em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: архив, Ройтерс

По Коледа моловете в Китай се сдобиват с цветна, атрактивна украса. Много от тях обаче и с украсата не привличат повече потребители. Заради активното строителство в търговския сегмент и конкуренцията на онлайн търговията много молове в страната стоят полупразни, пише Wall Street в свой анализ.

Особено видима е тази тенденция в Чунцин – най-активната строителна площадка в търговския сегмент в света. Пресищането на пазара е ясен знак за погрешните сметки на инвеститорите и дори представлява заплаха за икономиката, посочва изданието.

През последните две години инвеститорите в търговски центрове изкараха рекордни площи на пазара заради очакванията за продължителен силен ръст на икономиката и предвид разрастващата се средна класа.

В някои градове обаче строителите прекалиха. В Чунцин например на всеки човек от населението – около 30 млн. души, през 2015 г. са се падали по около 2 кв. м търговска площ, според данни на консултантската компания JLL, като строителството продължава. За т.нар. първокласни градове в Китай, в които попадат и Пекин и Шанхай, показателят е 0,5 кв.м на човек от населението.

Търсенето също не оправдава очакванията, защото много от потребителите предпочитат да пазаруват изцяло онлайн. Още преди две години онлайн търговският пазар в Китай задмина този в САЩ и се очаква да достигне обем от почти 900 млрд. долара за 2016 г. На практика това са почти половината от глобалните онлайн продажби, според оценки на компанията за проучвания eMarketer.

През 2015 г. онлайн продажбите в Китай достигат 12-13% от общия обем продажби в страната. За 2016 г. делът им нараства до почти 19%, което означава, че страната ще излезе на първо място в света по дял на онлайн потребителите от общото население.

В резултат на всички тези фактори делът на незаетите площи в търговския сегмент в Китай се увеличава главоломно, а това оказва натиск върху наемите.

Търговските центрове в западен стил започнаха да стават популярни в Китай още през 90-те години на ХХ век. Тогава най-активните строители бяха няколко големи компании от Хонконг и Сингапур, посочва изданието.

Сега и строителните фирми признават, че има сериозни рискове пред търговията на дребно. Най-сериозни проблеми изпитват класическите магазини, много от които един по един затварят врати.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:11 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още