Устойчивостта на глобалната хотелиерска индустрия изглежда отново ще бъде тествана през тази година, пише Financial Times.
В САЩ например приходите от налична стая и нивата на заетост на хотелите надминаха предишните рекорди – и преди дотком бума, и в годините след него до глобалната финансова криза. Финансовите резултати на най-големите хотелски групи в света също надвишават очакванията, но акциите на веригите едва помръдват, отбелязва изданието.
Тезата на инвеститорите е следната: добрите времена няма как да продължават вечно.
„Всички бързо си промениха мнението и от коментари от рода на „Ще постигнем растеж от порядъка на 4-6% през следващите три години“ вече се говори за „Приближаваме края на цикъла, колко ли зле ще е този път?“, коментира Уес Гоулдей, анализатор от RBC.
„От гледна точка на предлагане и търсене през тази година би трябвало да се постигне равновесие“, допълва той.
Въпреки че се очертава тази година да е седмата поредна на растеж за американските хотели, индексът Baird/STR, който отразява динамиката при акциите на 20 от най-големите вериги хотели, се е понижил с приблизително една трета спрямо 4-те процента ръст на по-широкия S&P 500.
Големите хотелски вериги, които оцеляха след глобалната финансова криза, продаваха имоти и се фокусираха върху дейността си като мениджъри. Последва и процес на консолидация. Marriott например придоби Starwood за 12,2 млрд. долара, а Accor – собственика на веригите Fairmont, Raffles и Swissotel за 2,9 млрд. долара в края на миналата година.
През миналата седмица Hilton обяви, че ще отдели по-голямата част от собствеността си в публично търгуван инвестиционен фонд за имоти.
Веригите хотели започнаха и да харчат повече, за да удовлетворят инвеститорите. InterContinental Hotels Group например обяви специален дивидент в размер на 1,5 млрд. долара. Marriott и Starwood обаче се опитват да занижат очакванията за тази година, като намалиха прогнозите си за ръста на приходите от налична стая.
Наблюдават се знаци, че нарастващото търсене през последните няколко години, особено в САЩ, е към своя край. Ръстът на корпоративните финансови резултати се забавя на фона на ограничаването на пътуванията от бизнеса, което започна още през миналата година. Силният долар също се отразява на пътуванията, особено от чужбина към САЩ.
Настъпването на компании като Airbnb например също създава грижи на хотелиерската индустрия от известно време насам. Въпреки че предложенията на Airbnb са само от 2 до 4% от предлагането на хотелски стаи в САЩ като цяло, в големите градове делът им достига 8-15%, според оценки на Bank of America.
Част от веригите хотели обаче подценяват конкуренцията на компаниите от сектора на споделената икономика. Според Marriott например клиентите на Airbnb търсят „специфични преживявания“ на пазари, на които веригата не играе.