Плановете на Никарагуа да изгради конкурентен на Панамския канал воден път се изправят пред сериозна опозиция заради въздействието на проекта върху околната среда и обществото, пише онлайн изданието euractiv.com.
Изданието припомня, че през юни 2013 г. правителството на Никарагуа прие законодателство за строителството на канал, който да свързва Карибите с Тихия океан. Малко по-късно беше постигната сделка с компания от Хонконг за проектирането, строителството и оперирането на съоръжението.
Hong Kong Nicaragua Canal Development Group (HKND) планира да построи канал с дължина 278 км – три пъти по-дълъг, два пъти по-широк и два пъти по-дълбок от Панамския.
Компанията ще реализира и още няколко инфраструктурни проекта, като например най-голямото летище в Централна Америка, магистрали, фабрики, няколко курорта и две пристанища.
Очаква се проектът за канала да струва около 50 млрд. долара. Правителството обещава да бъдат създадени работни места за около 200 хил. души, като оценката на Световната банка е подобна.
Критиците на проекта обаче се активизираха, като подчертават финансовите, политически и екологични рискове от изграждането на канала, и изтъкват, че е противоконституционен заради липсата на предварителни обществени обсъждания.
Съществуват и опасения за загуба на суверенитет на Никарагуа в резултат на сделката с компанията от Хонконг.
От екологична гледна точка проектът представлява значителна заплаха за най-ценния източник на прясна вода за страната – езерото Никарагуа. Една трета от дължината на канала ще е по протежение на естествения водоем и има опасения, че драгирането заради най-големите кораби ще наруши чувствително екосистемата.
Очаква се избраната строителна компания да публикува през май социалния и екологичен доклад, който отдавна трябваше да е готов.
Октавио Ортега, член на никарагуанската организация за защита правата на фермерите и хората в неравностойно положение, коментира, че законодателството, прието от местното правителство, сериозно нарушава правата на гражданите. Той изтъква, че кабинетът не е направил необходимите обществени обсъждания, въпреки че съоръжението преминава през традиционните обитания на две етнически групи в страната.
Много от хората се опасяват, че строителството на канала ще доведе до разрушаване на домовете им и до сериозно застрашаване на културата им. Отделно изграждането на канала ще доведе до изсичането на около 4 хил. кв. км тропически гори и до загуба на ценни природни ресурси.
Заради липсата на прозрачност местните фермери в региона се опасяват, че тежка строителна техника ще унищожи насажденията им, когато започне строителството.
Гражданите изразиха опасенията си още когато представители на правителството и на проектната компания, придружени от представители на армията, полицията и прокуратурата, започнаха да проучват планирания маршрут. Основните страхове са за принудително отнемане на земята без никакви компенсации.
Предвижда се земята да бъде придобита от проектната компания на цена, равна на оценката по кадастър, т.е. цената няма да е пазарна, а ще се определи от правителството. Това допълнително нагнетява напрежение около проекта.
преди 8 години американците които контролират панамският канал треперят от страх да не ги изместят китайците. Хвърлят на масата измислени доводи за екологията за да саботират проекта отговор Сигнализирай за неуместен коментар