По-малките търговски центрове и шопинг центровете по търговските улици трябва да инвестират в реновации и нови съоръжения, за да се конкурират успешно с големите молове, които могат да предложат по-голям микс от наематели и по-широк кръг от забавления на потребителите. Това се посочва в нов доклад на консултантската компания CBRE, която е проучила поведението на над 21 хил. потребители в 20 държави от Европа, както и ЮАР.
Съвременното бойно поле на шопинг центровете се съсредоточава върху това, което те могат да предложат извън пазаруването, за да създадат цялостно преживяване на потребителите и да им предложат набор от допълнителни, удобни услуги.
Критериите при избор на търговски център, общовалидни за потребителите от всички страни, са цените, чистотата и сигурността в търговските центрове, както и удобният достъп. Основните разлики се проявяват в предпочитанията, свързани с микса от наематели, размера на магазините, ресторантите и кафенетата, достъпа до безплатен интернет и събитията, организирани в търговските центрове.
Резултатите от проучването показват, че почти половината от потребителите предпочитат по-малки шопинг центрове или търговски улици пред големите, закрити молове. По-голямата част от потребителите (40%) също така не са съгласни с твърдението, че големите регионални търговски центрове ще бъдат единствените места, в които ще пазаруват в бъдеще.
Данните показват още обаче, че потребителите са по-склонни да посетят молове, които са претърпели подобрения. Установена е и взаимовръзка между размера на инвестицията в ремонта – колкото по-голяма е тя, толкова повече посетители е привлякъл търговският център впоследствие.
Подобренията се оценяват по-високо от потребителите с по-високи доходи, които търсят модерни съоръжения и преживявания от нов тип.
Същевременно обаче експертите установяват, че малките търговски центрове пренебрегват инвестициите в подобрения. Най-съществените ремонти са били правени в големи, доминиращи молове. Много по-вероятно е точно те да привлекат още повече международни вериги, а оттам – и повече потребители.
Комбинацията от различни канали за пазаруване също е важна за привличането на нови клиенти, подчертават експертите. Повечето от посетителите на шопинг центровете все по-често прибягват до смартфон или таблет на всеки един етап от пазаруването.