След продължилите над десетилетие копнежи за възстановяване на пълния с рушащи се терминали и ръждясали самолети бивш летищен комплекс край Атина сега „Хеленикон“ може да възкръсне като лъскав крайбрежен курорт.
Планът на стойност 7 млрд. евро за развитието на „Хеленикон“ - комплекс с размер три пъти по-голям от площта на Монако, е един от най-амбициозните проекти за недвижими имоти в Европа. Очаква се той да даде силен тласък на икономиката на една нация, която куца обратно към растежа, след като за малко не фалира, пише Ройтерс.
Хората с дълга памет сигурно си спомнят старта на проекта през 1960 г., когато корабният магнат Аристотел Онасис създаде Olympic Airlines в пищния за него стил, а партньорката му по онова време - оперната дива Мария Калас, добави към това нотка на блясък и клюки.
Но онези дни са отдавна отминали, а проектът е изправен пред критики от лявата опозиция и местните жители, които се опасяват, че луксозното развитие на проекта може да превърне мястото в бетонна джунгла, недостъпна за обикновените гърци.
Усилията на няколко поредни правителства през последните години да превърнат ширещото се на 620-те хектара (1520 декара) предприятие в печеливша компания пропаднаха едно след друго. През 2011 г. имаше планове за изграждане с катарска подкрепа на финансов квартал, подобен на лондонския Canary Wharf. Държавата от Персийския обаче излезе от проекта през миналата година.
Местната компания Lamda Development, контролирана от мощното семейство Лацис, и водещ консорциум от базирани в Китай и Абу Даби компании, обаче има големи мечти за района, където планира да изгради мултифункционален туристически и бизнес комплекс, известен като „малкия Монако“, след като плати през март 915 млн. евро за него. Lamda подаде първата си оферта през февруари, а в края на март я подобри с 25 на сто.
От компанията приветстваха решението на властите да приеме офертата и обявиха, че това слага край на 13-годишен период, в който тази огромна територия е била изоставена.
"В тази зона ще бъде разработена най-голямата частна инвестиция в историята на страната, чиято стойност оценяваме на 7 млрд. евро", заявяват от Lamda. Очаква се проектът да осигури 50 хил. работни места. Плановете за разработка на терена включват изграждането на парк от поне 200 хектара, строителство на училища, хотели и търговски обекти и свързаните с тях инфраструктура и комунални услуги.
Lamda, подкрепяна от китайския концерн Fosun и компания от Абу Даби, заяви, че ще инвестира повече от 7 милиарда евро за проекта, чието завършване ще отнеме около 15 до 20 години. Очаква се строежът да започне през 2016 г., след като всички правни разрешения бъдат обезпечени.
Продажбата е част от амбициозната програма на Атина за приватизация на държавна собственост, чието изпълнение е сред основните изисквания на международните кредитори. Според тогавашния финансов министър на страната Янис Струнарас през тази година се очакват 2 млрд. евро приходи от приватизация, като за предишните три години са набрани общо едва 3,8 млрд. евро. Досега обаче са постигнати много малко успехи в тази насока, като през миналата година дори не бяха подадени оферти за приватизацията на газовия монополист Depa.
Според изпълнителния директор на Lamda Development Одисеос Атанасиу е възможно общите инвестиции в Хеленикон да надминат първоначалните очаквания и да достигнат 11 млрд. евро, от които 2.5 млрд. се планира да бъдат вложени през първите пет години.
Lamda се надява да превърне Хеленикон в голям морски курорт с хотели, километров плаж, яхтено пристанище и парк, по-голям от Хайд парк в Лондон.
„Летището бе затворено на 30 март 2001 година. Тринадесет години минаха оттогава," припомня главният изпълнителен директор на Lamda на пресконференция през тази седмица, на която очерта плановете за превръщане на региона в "международна дестинация". „(Атина) ще стане първата европейска столица, която по същество ще има курорт в рамките на града“, казва той.
В продължение на около шест десетилетия “Хеленикон“ бе единственото летище на Атина. Построено през 1938 г., то е било използвано от нацистката Луфтвафе по време на германската окупация през Втората световна война и по-късно от Военновъздушните сили на Съединените щати. Един от неговите терминали е проектиран от Ееро Сааринен, един от пионерите на неофутуристичния стил на 60-те години на миналия век.
Но годините са взели своя дан и Атина реши да затвори порутеното съоръжение през 2001 г., за да даде път на по-ново, по-модерно летище в навечерието на домакинството на града на Олимпийските игри през 2004 г.
Днес летището изглежда като „застинало във времето“. Някога натоварените терминали сега са осеяни със стари бординг терминали, останки от сринатия покрив и боклук. Донякъде зловещо изглежда, че на местата за съобщаване на полетите все още има информация за отдавна пролетени и забравени полети. А един стар Boeing 747-200 ръждясва сред бездомните кучета и обраслите с плевели терени около пистата.
Вижте как изглежда днес изоставеното летище в галерията на Investor.bg
преди 9 години "....ширещото се на 620-те хектара (1520 декара)" ??1 хектар = 10 дка отговор Сигнализирай за неуместен коментар