IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Турция започва да строи своето мегалетище

Критици обаче смятат, че строителството в тези големи мащаби е за сметка на околната среда

11:33 | 08.06.14 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Турция започва да строи своето мегалетище

За 100-годишнината на републиката през 2023 г. Турция иска да принадлежи сред десетте най-големи икономики на света. За осъществяването на тази цел премиерът Реджеп Тайип Ердоган насърчава гигантски инфраструктурни проекти, особено в Истанбул. Един от най-амбициозните от тях е изграждането на новото летище в северната част на мегаполиса, което ще бъде едно от най-големите в света. Както всички мегапроекти в страната, и този е обявен от премиера за основен приоритет. А самият Ердоган,  разбира се, се появи на церемонията за първата копка, предава DPA.

До 150 млн. пътници ще могат да бъдат обслужвани тук на година. За сравнение – на най-голямото летище в Германия – това във Франкфурт, през миналата година са били обслужени 58 млн. пътници.

Близките до правителството вестници са изпълнени с ентусиазъм и вече описват бъдещото летище в Истанбул като най-големия аеропорт в света. Според последни съобщения в медиите се очаква то да бъде завършено през 2018 г.

През май 2013 г. търгът за строителството и управлението на аеропорта с име Istanbul Yeni Havalimani бе спечелен от консорциум от турски фирми, който предложи над 22 млрд. евро. Летището трябва да стане и база на най-голямата турска авиокомпания Turkish Airlines, 49% от която принадлежат на държавата.

Желанието за разширяване и експанзия на авиокомпанията е и символ на икономическите стремежи на страната. Транспортният министър Лютфи Елван заяви пред Анадолската агенция по-рано през този месец: „Ние надминахме света, във въздуха нямаме конкурент". Той изчислява, че през 2002 г. от Турция е можело да се лети само до 60 цели в чужбина, докато сега те са 234.

Въпреки това обаче този бърз растеж е и за сметка на околната среда, пише още DPA. За да се построи летището на брега на Черно море, е било нужно да се обезлеси огромна горска площ. В големите проекти на Ердоган за дървета няма място. През септември миналата година той заяви по повод на протести срещу проект за път в Анкара, че пътищата са признак на цивилизацията. В обръщение към демонстрантите той заяви: "Идете да живеете в гората"!

Горски територии  са станали жертва и на третия мост над Босфора, който се строи от миналата година и се очаква да бъде открит още през 2015 г. Разбира се, и тук проектът има суперлативи: Стълбовете със своите 322 метра височина ще са най-високите в света. Два релсови пътища и осем платна за автомобили ще трябва да свързват Азия и Европа по широк 59 м и дълъг 1408 метра висящ мост. Критиците отчитат обаче, че това мегастроителство застрашава редица питейни водоеми.

Едва през миналата година след деветгодишен строеж в Истанбул бе завършен и железопътният тунел Marmaray под Босфора. Това е и първият трансконтинентален тунел в света, а в него бяха вложени около 2,8 млрд. долара. Той беше открит навреме за 90-годишнината на републиката на 29-и октомври – каквото беше и желанието на Ердоган. Подобно на третия мост над Босфора, и Marmaray трябва да помогне за избягването на „транспортен инфаркт“ в турския мегаполис.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 20:57 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 20 rate down comment 5
Boicho Popov
преди 10 години
Може и да е така, не споря по тези теми. Но, от друга страна - ако не бяха протестите от миналата година, паркът Гези в Истанбул щеше да се превърне в мол, нали? Поне засега си остава зелени площи, и то само защото се вдигна такъв шум ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 24 rate down comment 3
Miha
преди 10 години
Забравено е да се спомене че при прокопаването на тунела Marmaray е била унищожена колония червеи жизнено важна за екосистемата на Босфора.Хайде да си кажем честно в очи тук не става въпрос нито за дървета нито за питейни води. Оставете тези крокодилски сълзи. Друго го сърби запада друго.За информация на читателите, летището се строи върху изоставени въглищни кариери добивани по открит метод и района приличаше на лунна повърхност. А къде видяха тази "обезлесена огромна горска площ" не знам. За екологията това правителство е направило повече от всички останали управлявали 70години. Преди тях пречиствателните станции бяха екзотика и фабриките изливаха отпадъците си в най-близкия водоем и се смяташе за нормално. А тогава управляваха същите некадърници които сега крещят като заколени че са отсекли 4 дървета. А съвсем удобно не се споменава че, Турция е на второ място в света по залесяване.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още