Сред компаниите, фаворизирани от Ердоган, са Calik Holding AS, управлявана доскоро от зетя на Ердоган Берат Албайрак, който има участия в енергийната и строителна индустрия в държави, простиращи се от Косово до Ирак. Calik не фигурира в разследването. Фирмата Cengiz Insaat пък се управлява от Мехмет Ченгиз, който заедно със сина на Ердоган е член на борда на директорите на благотворитлна организация и университет, кръстен на премиера. Той участва в изграждането на новото летище. Фирмата твърди, че има договори за 7 млрд. долара.
Името на Ченгиз се появи в списък на хора, издирвани за разпит във втората вълна от арести, която се провали, след като полицаите отказаха да изпълнят заповедите на прокуратурата.
Тези фирми са пример за една нова бизнес класа, произхождаща основно от сърцевината на Турция (Анатолия) и подкрепяща ислямските ценности на Ердоган.
Сред фирмите, привлечени в разследването, има и други имена от строителния бранш, чиито най-големи играчи са някои от основните поддръжници на Ердоган. Agaoglu Group, на чийто сайт фигурират над 20 имотни проекта в района на Истанбул, обяви, че президентът ѝ Али Агаоглу е привикан за разпит като част от "мащабно разследване, свързано с държавни услуги".
Публичното поделение на държавната жилищна агенция - TOKI, обяви, че двама от членовете на управителния ѝ съвет са били разпитани. TOKI разпределя земя и е на прякото подчинение на премиера.
Разследването предизвика масова разпродажба на турски акции. От 17 декември насам основният индекс на борсата в Истанбул е паднал с 12%. Турската лира също достигна рекордно ниски нива спрямо долара.
Дори и Ердоган признава дързостта на някои от строителните му планове. Той редовно нарича един от проектите си - изграждането на канал за 12 млрд. долара, който ще свързва Черно и Мраморно море, своя "луд проект".
Строителната треска продължава, въпреки че турската икономика забавя темпото си на растеж. Според Зейно Устюн, изследовател от New School for Social Research в Ню Йорк, в момента се извършват проекти за най-малко 102 млрд. долара. По-голямата част от тях се изпълняват от фирми, които процъфтяват от изборите през 2002 г. насам и подкрепят ислямските ценности на Ердоган.
"Отношенията между строителната индустрия и управляващата Партия на справедливостта и развитието са ясни: те получават големите държавни договори", твърди Йогюзан Динчер, икономист от Illinois State University. "Онова, което е по-важно, е присъствието им в медиите. Тези фирми притежават по-голямата част от радиата и телевизиите, а партията на Ердоган ги използва като машини за пропаганда", допълва той.
Планираната втора вълна от арести трябваше да включва верни на Ердоган бизнесмени, участващи в проекта за изграждането на летището и моста в Гарипче. Тя обаче така и не се състоя, след като Ердоган уволни и подмени стотици полицейски шефове.
Търгът за летището, което ще е едно от най-големите в света, беше променен от търг с явно наддаване, където участниците и гражданите имат възможност да проследят цялата процедура, в таен. Това се случва в седмицата преди обявяването му през май 2013 г., твърди Айкут Ердоглу, член на опозицията в парламента.
"Ердоган винаги е искал да изгради нови фирми, нов елит, и да пренасочи ресурси към тези фирми, а тези проекти осигуряват възможност това да се случи", твърди Ердоглу. "Това е само върхът на един много голям айсберг. Може би знаем само 1% от онова, което се е случило", допълва той.
преди 10 години Здравейте, източникът е посочен в първото изречение - Bloomberg. Поздрави отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Поне да бяхте написали от къде сте ползвали инфо, така не е коректно от ваша страна InvestorBG. отговор Сигнализирай за неуместен коментар