Значително са нараснали инвестициите от Северна Америка в европейския сектор на търговските имоти през първото полугодие, отчитат от консултантската компания CBRE.
Общият обем на инвестициите в търговски имоти за периода януари-юни е нараснал със 17% на годишна база до 15 млрд. евро. От тях обемът на вложенията на северноамерикански инвеститори достига 1,6 млрд. евро, сочат данните на компанията.
Те са фокусирани върху пазарите във Великобритания и Русия, но са осъществили някои значими сделки и в Германия и Франция.
През последните 18 месеца сделките с търговски имоти, осъществени от инвеститори от Северна Америка, достигат рекордни нива. Първата половина на тази година не е изключение от тенденцията - Morgan Stanley финализира покупката на Metropolis Centre в Москва, което е и най-голямата сделка за полугодието в Европа.
„Северноамериканските инвеститори предпочитат сектора на търговските имоти, което съвпада с техните предпочитания да инвестират в мащабни проекти. Шопинг центровете формират 75% от всички транзакции, които те са осъществили през първото полугодие. Това рязко контрастира на поведението на инвеститорите от Азия и Близкия Изток, които предпочитат първокласните площи по търговските улици“, коментира Ирина Пилипчук от звеното на CBRE за пазарни проучвания в Европа, Близкия Изток и Африка.
Апетитът на северноамериканските инвеститори за търговски площи в Европа преминава отвъд директните инвестиции. Американски фонд мениджър например е на финалната права на преговорите за поглъщането на един от най-големите европейски строители на търговски центрове, посочва се в доклада.
Данните на компанията показват още, че през първото полугодие Великобритания и Германия са успели да привлекат най-голям дял от общия обем инвестиции в търговски имоти, следвани от Централна и Източна Европа като цяло. Водещ пазар в региона обаче остава Русия.
В Южна Европа и Холандия активността продължава да е слаба, въпреки атрактивните ценови равнища на активите.