Строителните компании в Катар са затънали в затруднения въпреки мащабните инфраструктурни планове на страната, пише Ройтерс.
Миналия месец стана ясно, че най-голямата публична строителна компания в Катар - Barwa Real Estate, ще получи държавен финансов помощен пакет от 7,1 млрд. долара. Освен това ще бъдат преструктурирани и други водещи фирми от бранша, като United Development Co и държавната Qatari Diar. На Barwa и Diar се наложи да съкратят служители и да продадат активи, за да се справят със задълженията си. Миналия октомври Barwa обяви планове да продаде още активи в Катар и Египет, за да погаси заеми.
Катар се конкурира с Дубай за титлата регионален финансов център, а пари на емирството не му липсват. Запасите от природен газ в страната я превръщат в една от най-богатите в света на глава от населението.
Резултатите на имотната индустрия обаче през последните няколко години повдигат въпроси дали е налице необходимият размер на населението, както и блясък, за да може Катар да се превърне в сериозен пазар за строителните компании и инвеститорите.
Малката пустинна държава има население от около 2 млн. души, като само 250 хил. от тях са местни. Размерите са подобни на тези в Дубай, но за момента Дубай печели състезанието и е база за професионалисти, работещи из целия Персийски залив.
"Хората имат стимул да останат в Дубай", коментира Матю Грийн от CBRE в Дубай. "Доха трябва да развие други компоненти на туризма и развлекателната индустрия. В момента тук няма такъв пазар, което е основна разлика със съседен Дубай", допълва той.
Сутрешните полети до Доха от Дубай са претъпкани, тъй като много хора предпочитат да живеят в Дубай и да пътуват по 4 часа до катарската столица. Строителите в Катар се надяват това да се промени на фона на плановете на Катар да похарчи около 140 млрд. долара през следващите 10 години за железопътна система, ново летище, морско пристанище и стотици километри нови пътища в допълнение към стадионите, където ще се проведе Световното първенство по футбол през 2022 г.