Чуждите инвеститори в имоти отново се насочват към Полша, въпреки че бързоразвиващият се пазар на имоти в страната се превърна в символ на свръхстроителството през последните години, пише Wall Street Journal.
По време на тежките кризисни години някои от инвеститорите напуснаха страната, повечето от тях – с тежки загуби. Сега обаче, за първи път от началото на дълговата криза, те се връщат в страната в търсене на нови растящи пазари отвъд Лондон, Париж и Германия.
През 2012 г. общият обем на инвестициите в бизнес имоти в Полша достигна 2,81 млрд. евро – най-високият от 2007 г., сочат данни на Cushman & Wakefield. Само през първото тримесечие на тази година инвестициите са 629,4 млн. евро – знак, който сочи, че пазарът на бизнес имоти в страната е на път да постигне една много добра година.
Засега обаче пазарът се движи от големите сделки за първокласни имоти на основните пазари в страната. Във Варшава например през последните 12 месеца има 4 сделки за над 100 млн. евро.
Инвеститорите предпочитат Полша пред другите държави от Централна и Източна Европа и са готови дори да платят повече, за да навлязат на местния пазар, заради стабилната икономика, по-високия растеж и разрастващите се градове. Активността обаче е далеч от предкризисната треска, когато Полша привличаше инвеститори, търсещи следващия бързорастящ пазар за скоростна печалба.
Изданието обаче предупреждава, че инвестициите в имоти в Европа си остават едно приключение за авантюристи. Заради недостига на първокласни активи и високите им цени инвеститорите се насочиха към второстепенни активи и пазари, включително и към считаните за прекомерно рискови Русия и Чехия. В Полша обаче все още може да се намерят сравнително безопасни инвестиции, привлекли не само опортюнистични инвеститори, но и солидни компании от ранга на германските Allianz и Deka Immobilien.
Все пак се наблюдава засилване на конкуренцията за най-добрите активи, което рано или късно ще напомпа цените и ще притисне още по-силно доходността.
Засега това явно не тревожи луксозните брандове, които все повече включват Полша в плановете си за експанзия, допълва изданието. Louis Vuitton открива магазин на една от най-оживените търговски улици във Варшава по-късно този месец.
Въпреки че луксозните брандове имат все по-голямо желание да тестват пазара, някои от тях се затрудняват да намерят адекватни търговски пространства. Борбата е за площи в първокласните търговски центрове, като в последно време сякаш се усеща своеобразна криза със запасите. Само 2% от площите в добрите молове във Варшава са празни, а нови не се задават. Недостигът на качествени пространства пък насочва част от ритейлърите към добрите стари търговски улици, които са на път да придобият нова слава и блясък.