Хонконг е бил най-желаният пазар за експанзия на търговските вериги през 2012 г., съобщават от консултантската компания CBRE. Общо 51 търговци са дебютирали в мегаполиса, привлечени от разрастващата се средна класа и големият брой китайски туристи.
На втора позиция е класирана столицата на Украйна - Киев, на чийто пазар през миналата година са навлезли 39 нови търговци, привлечени също от силния ръст на реалните доходи и потреблението. В града обаче не достигат качествени търговски площи, което подкрепя и строителството.
Третата позиция е за Берлин, а в топ 20 попадат също Франкфурт, Хамбург и Мюнхен заради ниската безработица в Германия и нарастващите доходи и заетост. Първата десетка се допълва от Дубай, Сао Пауло, Париж, Токио, Лондон и Ню Йорк.
Ако се вземе предвид и присъствието на търговците на пазарите, а не само дебютите, Лондон запазва лидерската си позиция като най-важен пазар за търговците на дребно в света. Втората позиция е за Дубай, следван от Париж, Москва, Ню Йорк, Хонконг, Мадрид и Пекин.
Сингапур се е наложил като регионален хъб и отправна точка за търговските вериги, които целят експанзия в Югоизточна Азия и присъства и в двете класации – на най-желаните дестинации за първоначално навлизане на пазара и експанзия в Югоизточна Азия, както и на най-важните пазари в света.
Сериозен ръст на търговията се наблюдава в Сао Пауло, който през миналата година е бил сред най-търсените пазари за експанзия в света.
Европа е най-желаният регион за навлизане на нови търговци – 49% от дебютите, осъществени през миналата година, са били на европейски пазари. Следва Азия с 24% от дебютите на глобалните вериги, Близкият Изток и Африка с 11%, Латинска Америка, Северна Америка и Тихоокеанския регион със съответно 9%, 7% и по-малко от 1%.
Търговците, които планират експанзия, са най-привлечени от присъствие на зрелите пазари. Най-активни са били американските търговци, фокусирани традиционно върху азиатските пазари и Западна Европа, но се увеличават дебютите на американски вериги в Близкия Изток и Африка, Централна и Източна Европа и Латинска Америка. Най-активни през миналата година са били Hollister, Michael Kors, Forever 21, Guess и Apple.
От европейските вериги най-активни са били италианските, британските и френските вериги, с фокус върху собствените им страни и Азия. H&M е дебютирала в най-много градове през миналата година, а сред конкурентите й са COS, G-Star Raw, Scotch & Soda и Zara Home.
Очаква се експанзията на най-големите глобални търговци да се забави, тъй като повечето от тях вече са се позиционирали на пазарите, на които са желали. От друга страна се засилва активността на по-малките търговци, като се очаква тя да балансира забавянето и търсенето да остане стабилно през годината, посочват експертите.
Азиатско-тихоокеанския регион ще остане основен двигател на глобалната търговия, както и развиващите се пазари в Южна Америка, Източна Европа и Близкия Изток, които също продължават да привличат международни вериги.