Тази година започна силно за инвестиционния пазар на търговски имоти в Европа, сочат данни на компанията за недвижими имоти Jones Lang LaSalle. За първото тримесечие общата активност в този сегмент от пазара възлиза на 5,1 млрд. евро, което е с близо 60% над нивата от миналата година.
Ръстът се дължи на засилените инвестиции в търговски центрове, които са се увеличили с 85% на годишна база до близо 4 млрд. евро - доказателство за продължаващото търсене на този тип продукти.
Най-ликвиден е пазарът във Великобритания, на който се падат близо 40% от инвестиционната активност в този сегмент. Въпреки че отчасти това се дължи на броя на висококачествените търговски центрове, излезли на пазара, апетитът за най-добрите второстепенни обекти също се подобрява благодарение на комбинацията от продължаваща липса на първокласни запаси и конкурентното ценообразуване.
Сред големите сделки, сключени през периода, са покупката на Grosvenor Shopping Centre Fund от F&C REIT Asset Management за 254 млн. паунда и придобиването на Midsummer Place от Intu Properties за 250 млн. паунда.
Липсата на първокласни имоти ограничава обема на инвестициите на пазара във Франция и Германия, вследствие на което наред с Великобритания най-високите инвестиционни обеми са регистрирани в Скандинавските страни и Русия.
Сред значимите транзакции за периода са продажбата на втория по големина търговски център в Дания Rosengardcenteret, който бе придобит от ECE за около 400 млн. евро.
В Русия пък една от най-емблематичните сделки за първото тримесечие е тази за Metropolis в Москва.