София е поставена на 41-во място в класацията на глобалната консултантска компания CBRE за строителство на нови молове. Данните на компанията сочат, че в момента в столицата в строеж са малко под 200 хил. кв. м нови търговски центрове.
През миналата година компанията постави София на 34-то място в същата класация.
В класацията обаче явно не е взето предвид откриването на Paradise Center – поредният от т. нар. „трета вълна“ молове, който отвори врати в края на март. Търговският център е с обща площ от около 100 хил. кв. м, 80 хил. от които са отредени за магазини, а останалите за атракции и забавления.
В момента реално в строеж са два нови мола в София – Sofia Ring Mall до IKEA на Околовръстния път, който ще бъде с площ от 70 хил. кв. м, и Mega Mall в Люлин с площ от 24 хил. кв. м., т. е. общо близо 100 хил. кв. м. Това е съизмеримо със строителната активност в търговския сегмент в Берлин (Германия), Рио де Жанейро (Бразилия) и Оукланд (Нова Зеландия), които заемат последните места в подреждането.
От компанията отчитат, че в глобален план в процес на изграждане са молове с обща площ от над 32 млн. кв. м, което представлява ръст от 15% спрямо миналата година. Строителната активност в търговския сегмент е концентрирана основно на развиващите се пазари, като само в Китай се изграждат около половината от моловете в глобален мащаб.
Лидер по молове в строеж е китайският град Чънду, където се изграждат търговски центрове с обща площ около 2,5 млн. кв. м. Следва Тиендзин с близо 2,2 млн. кв. м търговски центрове в строеж. Третата позиция е за Истанбул, Турция, с близо 2 млн. кв. м. Първата десятка се допълва предимно от китайски градове, с изключение на Куала Лумпур, Малайзия, и Абу Даби, Обединените арабски емирства.
Москва е изпаднала от първите десет най-активни пазара, като от началото на годината в руската столица в строеж са били малко над 800 хил. кв. м молове.
Активното строителство на шопинг центрове в развиващите се икономики е в отговор на разрастващата се средна класа, урбанизацията и нарастващото търсене на потребителски стоки с по-добро качество, посочва се в доклада на консултантската компания. Това доведе и до засилена конкуренция от страна на търговците на дребно, които се насочват към развиващите се пазари, за да компенсират спада на продажбите в развитите икономики заради кризата.
От компанията констатират, че през 2012 г. строителната активност в търговския сегмент в Европа е нараснала с 10 на сто на годишна база, но е била концентрирана основно в Централна и Източна Европа. Най-активният пазар е бил Истанбул, който запазва позициите си и през настоящата година. В момента в града се строят 32 нови мола, след като миналата година отвориха врати Marmara Park (94 хил. кв. м) и Trump Towers (41 хил. кв. м).
Другият активен пазар в Европа е Русия – Санкт Петербург и Москва, както и Украйна – в столицата Киев.


Василев успокои, че удължителният бюджет не представлява риск за пенсиите
Неефиктивност в болничната система - ето колко пари губят лечебните заведения
Резервният вратар на Спартак Варна Илия Шаламанов-Тренков напусна отбора
Изпълнителното бюро на БСП подава оставка, но без председателя Атанас Зафиров
Заради еврото: Започва техническа адаптация на машините за билети във Варна
ЕС отменя забраната за нови коли с ДВГ
Вл. Владимиров: Преходът завърши, а балканските политици се правят, че не виждат
Фарли: Ford тръгва към печеливши коли
ОИСР очаква 3,2% ръст за годината
ОИСР очаква AI инвестициите да продължават да растат
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Електрическият кросоувър на Bentley ще повтаря Porsche Cayenne
Най-добрите и най-лошите подаръци, които някога сте получавали
Бистришките тигри на Бойко Борисов фалираха
Патриарх Кирил: Руснаците да благодарят на Бог за Путин и за всичко, което Русия извършва
Слънчево и тихо ще е в сряда, в равнините ще има мъгли
Бен Афлек - на пиеса с двете си бивши съпруги