Делът на свободните офис площи в София се задържа на стабилно ниво със символичен спад до 16,4% от началото на 2022 г. В същото време сегментът регистрира едно от най-силните си първи тримесечия за последните пет години по отношение на наетите площи – 44 000 кв. м. Това сочи доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
Данните показват, че въпреки впечатляващия обем новонаети площи нетното усвояване към момента остава скромно – 8600 кв. м. Пазарът продължава да се движи главно от премествания и подновявания на договори, а не от разширения на площи. Така задържането на нивата на свободни площи може да се обясни с липсата на новозавършени проекти през първото тримесечие на 2022 г. Офис сградите в строеж също са на ниски нива, като в процес на изграждане в София са малко под 200 хил. кв. м.
„Площите в подписаните договори през периода надвишават близо тройно тези в началото на предходната 2021 г., когато обемът новонаети офиси бе едва 16 хил. кв. м. Сделките основно отразяват желанието на наемателите за консолидация или подобряване на офисите, които обитават. Запазва се тенденцията компаниите да се насочват към бизнес сгради от по-висок клас и нови проекти на пазара”, коментира Йордан Кръстев, мениджър “Офис площи” в Cushman & Wakefield Forton.
Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, тъй като привличат вниманието на компаниите, търсещи гъвкави решения. От началото на годината площта на споделените офиси възлиза на 45 хил. кв. м, като с откриването на MyFlex Coworking и друг аналогичен проект се очаква тази площ да надхвърли 50 хил. кв. м към средата на 2022 г.
Наемите остават стабилни за поредно тримесечие – 15 евро на кв. м за централната градска и бизнес част и 12-14 евро на кв. м за сградите по протежението на основните булеварди. Растящите оперативни разходи поставят наемодателите пoд нaтиcĸ да увеличат тaĸcите зa пoддpъжĸa, ĸaтo нивата в Coфия ca в диaпaзoнa 2,75 - 4 eвpo на ĸв. м.
Търговски площи – на мода са ритейл парковете
Пазарът на търговски площи у нас се възстановява от пандемията с коронавируса и се задържа стабилен. Основният фокус остава в ритейл парковете и big-box обектите. Двигатели на търсенето остават бързооборотните стоки, дрогериите и спортните стоки – тези търговци продължават експанзията си както в София, така и в страната. Дискаунт веригите и бюджетните модни брандове, които навлязоха на пазара през последните няколко години, също отварят нови магазини.
Общата площ на ритейл парковете към момента е 219 хил. кв. м, като други 153 хил. кв. м са в процес на изграждане или планиране.
„Този сегмент от пазара се развива изключително динамично и вече са налице първи признаци на консолидация. Някои от големите играчи развиват собствени портфолиа от проекти, докато други се насочват към придобивания на опериращи проекти или такива в процес на изграждане. На пазара вече се очертават по-големи собственици в сегмента”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в Cushman&Wakefield Forton.
С общ обем от 815 хил. кв. м сегментът на търговските центрове отново остава без нови проекти. Очаква се тази тенденция да бъде обърната след анонсирания старт на изграждането на нов търговски център на фонда NEPI Rockcastle в Пловдив.
Липсата на нови търговски центрове се отразява и върху относително скромния обем новооткрити обекти през първото тримесечие на 2022 г. На най-големия пазар в страната – софийския, делът на свободните площи остава стабилен – 5,6%, сочат данните на Forton.
Наемните нива в търговските центрове в София също се задържат без промяна – 34 евро на кв. м, докато в ритейл парковете цените леко се покачват до 10 евро на кв. м месечно. Нивата в ритейл парковете в страната остават между 7 и 9 евро на кв. м месечно.