И през тази година най-активно се разширяваха магазините за спортни стоки, дрогериите и дискаунт магазините. Но някои брандове разчитат и на нови формати и локации. Пример за това е френската верига за спортни стоки Decathlon, която добави към мрежата си малък магазин до площад „Славейков“. Шведската верига за мебели IKEA отвори магазин с площ от 1200 кв. м в Mall of Sofia, който е с различен формат от първия магазин на веригата в столицата.
Но най-агресивно разрастващият се бранд у нас през 2021 г. беше полската дискаунт верига Pepco, която в средата на декември отвори стотния си магазин в България, а в по-дългосрочен план си е поставила за цел да има 200 обекта в страната ни.
Логистични имоти – устойчиви на кризи
Секторът на логистичните и индустриални имоти остана стабилен и през 2021 г. Той се прояви като един от най-устойчивите сектори по време на COVID пандемията, въпреки че тя наруши веригите за доставка. Очаква се в дългосрочен план търсенето на градски логистични имоти да продължи да расте заради силното развитие на електронната търговия.
По данни на Forton към края на септември завършените логистични и индустриални обекти у нас са с обща площ от 174 хил. кв.м, а нетното усвояване е със сходни стойности - почти 166 хил. кв.м. Тези нива се доближават до 2019 г., когато индустриалният пазар в България отчете рекордна активност.
Търговските вериги, дистрибутори и куриерските компании са най-активните на пазара като наематели или инвеститори в собствени обекти. „Към края на 2021 проектите в етап на строителство в София надхвърлят 440 хил. кв.м, почти поравно разпределени между спекулативни проекти и такива за собствено ползване“, коментира Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.
Нивото на свободните площи нарастваше непрекъснато през 2021 г. и към края на третото тримесечие достигна 4,3%, което според консултантската компания все още е здравословно равнище.
Стабилните нива на търсене и пpeдлaгaнe на логистични и индустриални имоти запази стабилни и наемните нива през 2021 г. Така за клас А складови площи с добра локация и изградена инфраструктура те са между 4,7 – 5,2 евро на кв.м за месец. Площите клас В остават при средни стойности от 2,7 евро на кв.м за месец, сочат данни на Colliers.
Новият логистичен център на „Орбико България", която е един от най-големите дистрибутори и доставчици на логистични услуги на пазара, е най-мащабният логистичен проект на пазара през тази година с 31 200 кв. м. складови площи и 4000 кв. м. офиси. В края на август той беше придобит от нидерландско-чешката компания CTP в рамките на двегодишен план за разширяване на присъствието ѝ у нас на стойност 300 млн. евро. В съобщението си за сделката тогава компанията разкри, че планира да започне през есента на 2021 г. строителството на първите си сгради в CTPark Sofia East и CTPark Sofia West на Околовръстния път. Тя предвижда да придобие терени и в други големи градове в България в бъдеще. CTP
CTPark Sofia West. Снимка: CTP
Спекулативната част на пазара също нарасна с финализирането на два градски логистични проекта - Botevgradsko Logistics Park (29 хил. кв.м) и Logistics Park RGS-Фаза 3 (7000 кв.м). Общото предлагане на логистични и индустриални имоти в София в края на третото тримесечие надхвърля 1,5 млн. кв. м, по данни на Forton.
Сред по-големите проекти тази година бяха също разширяването на логистичния център на Lidl в Равно поле с 4000 кв. м и новият терминал на DHL в района на летище София с 12 300 кв. м. Освен това в края на първото полугодие логистичната компания „Транспрес“ започна изграждането на нов проект в новия си логистичен център в индустриален парк „Божурище“ с площ от 8000 кв. м.
През следващите години се очаква да нараства броят на индустриалните паркове благодарение на приетия през 2020 г. закон за тях. Обявени проекти има в Горна Оряховица, Хасково, Симитли и Русе.