Въпреки спада на безработицата новонаетите у нас служители не се насочват към офисите, а компаниите се ориентират към хибридни модели на работа. Към края на третото тримесечие едва 30% от заетите са посещавали физически офис, сочат данни на Forton от проучване сред ключови наематели на офис площи в София с над 32 хил. служители. При 12 на сто от компаниите всички служители са в режим на работа от вкъщи. Така, макар че 60% от компаниите наемат активно хора, 68 на сто от наемателите не смятат да променят големината на офис площите си.
В резултат на това нетно усвоените площи до края на третото тримесечие бяха под 11 хил. кв. м, а делът на свободните офис площи нарасна до 15% спрямо 14,3% през второто тримесечие, по данни на Forton.
„Сделките тази година се сключват предимно от компании, които излизат от офис площи клас Б и се насочват към новопостроени сгради, които сега са на пазара“, коментира Антон Славчев, изпълнителен директор на Avison Young, в рамките на конференцията BalREc. „Има я и модата на локацията. Тази и следващата година това ще бъде районът на Paradise Center, за разлика от други локации като Цариградско шосе, където има доста повече свободни площи“, смята той.
Според Йордан Кръстев в отделни райони конкуренцията на наемателите е висока и това важи особено за сградите, които са изградени според новите условия или са ефективно реновирани. В същото време по-ниският клас офиси трудно намират нови наематели, а това подлага на натиск наемните им нива. В същото време наемите за първокласните офис площи в столицата остават стабилни на ниво от 15 евро на кв. м в центъра и между 12 и 14 евро на кв. м в периферията около главните булеварди.
За 2022 г. очакванията са споделените офис пространства да навлязат по-активно в големи офис сгради в основни бизнес локации в София, след като доскоро този модел се развиваше основно в пригодени за целта сгради в централната част на града.
Бумът на ритейл парковете
И през тази година ритейл парковете останаха във фокуса на инвеститорите в търговски площи у нас. Тенденцията за строителство на ритейл паркове е от последните две-три години, но набра скорост след началото на пандемията, тъй като търговците на дребно се възползват от формата за навлизане в по-малки градове.
„С 202 хил. кв.м площи този сегмент продължава да привлича вниманието на наемателите и предприемачите”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в Cushman & Wakefield Forton.
Още 150 хил. кв. м са в процес на изграждане или във фаза на планиране, сочат данните на компанията, а ако всички проекти се реализират според плановете на предприемачите, през следващите две години площта на ритейл парковете в страната ще се удвои. Най-бързо развиващите се търговци в този формат са аптеките, дискаунт магазините, бързооборотните стоки, домакинските уреди и стоките за дома.
През 2021 г. ви разказахме за два проекта за ритейл паркове. Първата фаза на ритейл парк „Средногорие“ на входа на Пирдоп, в която са инвестирани 10 млн. евро, беше планирана за откриване в края на 2021 г. Тя е с обща площ от 10 хил. кв. м, на които се предвиждаше разполагането на между 15 и 20 магазина. Но заради големия брой запитвания от наематели още в началото на годината инвеститорът мислеше за разширение. ритейл
Снимка: Стад Близнаков
През април 2022 г. се очаква да отвори врати и търговски парк в Кърджали. Той ще бъде с обща площ от 6800 кв. м, а инвестицията в него е 4,5 млн. лв.
И в двата града предлагането на ритейл паркове преди новите проекти беше малко или нулево, а сред другите градове у нас с голям потенциал за развитие на ритейл паркове са Хасково, Благоевград, Пазарджик, Русе и Плевен по данни на Colliers.
Въпреки усиленото строителство на подобни обекти гъстотата им в България е значително под средните нива в Югоизточна Европа. По данни на Forton у нас на 1000 жители се падат 27 кв. м, докато гъстотата в Сърбия и Румъния е съответно почти два пъти и почти три пъти по-висока. Към края на първото полугодие в България имаше 19 работещи търговски парка, а около пет бяха в процес на активно изграждане, по данни Colliers International.
За разлика от ритейл парковете повечето молове у нас отчетоха слаба активност в откриването на нови обекти. Заради несигурността и сравнително наситения пазар в големите градове някои марки са по-предпазливи в експанзията си, особено в областта на търговията със стоки от неосновна необходимост. Въпреки това заетостта в търговските центрове остана сравнително стабилна, като в края на третото тримесечие свободните площи бяха около 6%, по данни на Forton. Общото предлагане в сегмента в страната е 815 хил. кв. м.
Стабилни останаха и наемите в моловете, като към края на септември те бяха средно 34 евро на кв. м в София. Стабилни наемни равнища регистрираха и централните търговски улици в София – около 52 евро на кв. м на месец. В ритейл парковете пък наемите са на ниво от 8-10 евро на кв.м в София и 7-9 евро на кв.м в областните градове, показват данните на Forton.