Дежа вю в бюджет 2021
Иначе въпреки пандемията тази година София се сдоби с най-високия си бюджет досега от почти 1,9 млрд. лв., който в края на годината дори се наложи да бъде актуализиран с още 6,6 млн. лв. заради загубите на градския транспорт и зимното почистване, за което се оказа, че парите са свършили още в края на септември. При представянето на капиталовата си програма в началото на 2021 г. Фандъкова си постави три стратегически цели – изграждане на нови булеварди, строителство, разширение и основен ремонт на детски градини и подобряване на качеството на въздуха.
Те обаче предизвикаха усещане за дежа вю, тъй като много от изброените проекти присъстваха и в предишни бюджети на София. При ремонтите това беше разширението на булевардите "Тодор Каблешков" и "Филип Кутев", както и работата по бул. "Ломско шосе". Освен това за поредна година Столична община обяви за приоритет изграждането и ремонта на детски градини и подобряването на качеството на въздуха.
За последното в края на годината общината беше осъдена за бездействие по дело, заведено в Софийския градски съд от граждани и неправителствени организации. СГС задължи общината в 12-месечен срок от влизането в сила на съдебното решение да предприеме мерки за стимулиране на алтернативни методи за отопление вместо твърдо гориво, да анализира възможностите за етажни паркинги и за увеличаване на буферните паркинги и за изграждане на цялостна велосипедна мрежа. Фандъкова обяви, че няма да обжалва присъдата.
Една от ключовите инициативи на Столична община за подобряване качеството на въздуха е програмата за подмяна на старите печки, която започна през март 2019 г., но макар услугата да е напълно безплатна, интересът е вял. Към началото на октомври подписаните договори по програмата са едва 4897 при поставена цел да бъдат обхванати 20 хил. души на територията на общината. Тя има осигурено финансиране по два проекта, с които предлага безплатно нови отоплителни уреди на газ или пелети наред с монтирането им, климатик или свързване към ТЕЦ. В София 55 хил. домакинства се отопляват на твърди горива и този вид отопляване е отговорен за 35% от замърсяването на въздуха.
По линия на ремонтите през ноември беше пуснато движението по новоизграденото южно платно на бул. „Тодор Каблешков“ в отсечката от бул. „България“ до ул. „Д. Белишки“. Еднопосочното движение в северното платно към бул. „България“ също беше възстановено. Ремонтът на булеварда обаче беше съпътстван от многобройни забавяния.
През лятото стана ясно, че и ремонтът на трасето на трамвай номер 5, който започна през април, се бави с между 14 и 40 дни. За това призна заместник-кметът по строителството Ангел Джоргов след проверка на място. Сред причините за забавянето той посочи дъждът през юни, жегата през юли и изникнали кабели. От неправителствената организация „Спаси София“ обаче контрираха, че към лятото е свършена само малка част от работата, при това най-лесната – демонтирането на стария релсов път. Организацията твърди също, че ремонтираното ляво платно от площад „Македония“ до площад „Руски паметник“ е направено некачествено. Паважът не е поставен добре и само след година ще доведе до пропадания и надигане на гранитните блокчета, предупреди тя. Ремонт
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
По план първият етап от проекта – участъкът от Съдебната палата до кв. „Овча купел“, трябва да приключи до април догодина, но това е малко вероятно заради забавянето. Вторият етап до „Княжево“ трябва да започне след това и да приключи до 2023 г., за да не се изгубят европейски пари. Обществената поръчка е на стойност 48 млн. лв. с ДДС.
Догодина се задава още един ремонт на централни улици, така че да притаим дъх. Става дума за „Шести септември“ и „Цар Иван Шишман“. Прогнозната стойност на обществената поръчка е 5,4 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнението ѝ е 220 дни. Цяло лято ул. „Шишман“ беше разкопана за полагане на нови тръби на „Софийска вода“ и „Топлофикация“, а от известно време е поставен временен асфалт, който трябва да остане до пролетта.
Идеята е ул. „Шишман“ да стане полупешеходна – по нея ще се движат автомобили, но със скорост до 20 км/ч заради големи кашпи, които ще бъдат наредени шахматно. Проектът на архитектурно бюро А.Д.А., което стоеше и зад противоречивия ремонт на ул. „Граф Игнатиев“, е одобрен от Направление „Архитектура и градоустройство“, но също се натъква на критики. От „Спаси София“ настояват „Шишман“ да стане изцяло пешеходна, а живеещите на улицата са против ресторантите да могат да слагат маси навън. За ул. „Шести септември“ предложението е да бъдат увеличени паркоместата при градината пред църквата „Свети Седмочисленици“.
В района се намира и площад "Славейков", където две години след ремонта беше решено да се възроди книжният пазар със седем щанда на цена от общо 276 хил. лв. без ДДС. Обсъждането на предложението, внесено в началото на годината от общински съветници от ГЕРБ, предизвика разгорещен спор в Столичния общински съвет заради неоправдано високата цена на щандовете според общинари от опозицията, но все пак беше приет.
С поглед към бъдещето до 2027 г. в края на ноември Столичният общински съвет прие новата Програма за София, а амбицията е тя да се превърне в пътеводител за общинския бюджет на столицата през следващите години. Програмата включва три стратегически и 14 специфични цели, сред които по-чиста и здрава жизнена среда, повишаване на енергийната ефективност, преход към кръгова икономика, подобряване на транспортната свързаност.
Изпълнението им ще се финансира както с публични, така и с частни средства, а бенефициенти може да бъдат не само общините, а и бизнеси и граждански организации. Програмата беше одобрена, макар че и този път не мина без спорове в СОС заради недоволство на общинари от опозицията, че не е имало достатъчно време за обсъждане и не им е дадена възможност да направят собствени предложения по документа.
София през 2022 г. - по-скъпи таксита и без каруци в града
Жителите на столицата трябва да имат предвид, че от 1 януари влизат в сила нови по-високи тарифи за такситата. Дневната вече ще е 1,05 лв. на километър спрямо 0,77 лв. досега, а нощната се вдига до 1,21 лв. на километър при 0,88 лв. до момента. Началната такса също нараства от 2,10 лв. на 2,42 лв. Увеличението, което беше прието към края на 2021 г., е с около 30%.
Пак от началото на следващата година хартиеното билетче в столицата ще бъде заменено от билет за пропътувано време. Цената му остава непроменена на 1,60 лв., а първоначално хартиеният билет ще важи паралелно с новия, след което ще излезе от употреба. Вариантите за таксуване при новия "времеви" билет ще бъдат два - първият е 30-минутен и при него с един билет за 1,60 лв. ще могат да се сменят превозни средства от един и същ вид транспорт, а вторият е едночасов билет на цена от 2,20 лв. Освен това цената на дневната карта се увеличава от 4 лв. на 6 лв. и ще бъде въведена нова семейна уикенд карта.
Друга новост, която стана ясна също в края на тази година е, че от следващата зима ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите автомобили в центъра на София. Първата нискоемисионна зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Патриарх Евтимий" и "Скобелев". Втората зона е разширена и включва булевардите "Сливница", "Димитър Николаев", "Ситняково", "Пейо Яворов", "Никола Вапцаров", "Черни връх", "Хенрик Ибсен", "Петко Тодоров", "Иван Гешов" и "Константин Величков". Забраната ще важи за коли без екологична категория, както и за автомобилите с категории "Евро" 1 и част от "Евро" 2. Такива са около 30% от колите в столицата. Очаква се ограничаването на старите коли да намали вредните емисии с 90% до 2027 г.
От юни догодина ще бъде забранено и движението на каруци в София, а причината е, че според общинарите те създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия.