Германската верига за бързооборотни стоки Kaufland съобщи, че е преработила проекта си за реконструкция на Централни хали в София.
Компанията се отказва от първоначалното си намерение за рампа за зареждане от ул. „Георг Вашингтон“, защото изкопните работи в подземния участък на товарната рампа може да попаднат на археологически останки. Вместо това се предлага преобразуване на съществуващата товарна рампа пред западната фасада на сградата и повдигане на плочата на рампата като възможна безшумна и екологична алтернатива за зареждане на търговския обект и управление на отпадъците. Зареждането е решено с по-малки камиони, отговарящи на наредбата за достъп на товарни автомобили в централната градска част. По този начин Kaufland се съобразява с препоръките на Министерството на културата, тъй като сградата на Халите е със статут на недвижима културна ценност от национално значение.
Веригата е в процес на придобиване на Халите от израелската компания „Ащром“, която е настоящият собственик на сградата. През юли компанията съобщи, че планира да инвестира 50 млн. лв. и да открие сто работни места. Тогава тя заяви, че ще опита да запази духа на сградата и няма да брандира името си.
Обновеният проект за реконструкция трябва да бъде одобрен от Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН). На заседание на експертния съвет към Министерството на културата на 19 юли бяха отправени редица препоръки, с които Kaufland сега обявява, че се е съобразила.
Фасадите на Централни хали ще бъдат реставрирани в автентичния им вид. Фонтанът в централното пространство на залата ще бъде възстановен по проект на арх. Наум Торбов от 1908 г. По негов проект през 1911 г. е построена сградата в стил неовизантика.
По надлъжната ос на централния вход е предвидена главна търговска част с разположени от двете ѝ страни щандове за търговия, което създава усещането за покрит градски пазар с главни и второстепенни търговски улици. За нуждите на бъдещия магазин ще бъде изработено изцяло ново асортиментно ниво. Стандартният продуктов микс на Kaufland ще се адаптира, така че да отчете всички особености и традиции на търговията в сградата, съобщават от компанията.
На второто ниво, над технологичните помещения, ще бъде обособена зона за отдих с кътове за храна и напитки, характерни за такъв тип сгради в цяла Европа. Терасата ще бъде визуално отделена от стените на сградата чрез стъклен под. На подходящо място ще бъде позициониран в стъклена кутия и часовниковият механизъм от западната кула, съхранен до наши дни.
Достъпът до сутерена ще се осъществява чрез два единични травелатора, разположени успоредно на главната търговска улица. В сутерена, така както и на основния етаж и на терасата, са предвидени площи за помещения на отделни търговски обекти на независими търговци. Планирано е делът на тяхното пространствено присъствие в общата площ на магазина да е по-голям, отколкото във всеки друг търговски обект на Kaufland.
В сутерена зоната на археологическите останки и крепостната стена се предвижда да бъде оформена като „Интерактивна зона за археология и история“, където посетителите да могат да се запознаят с историята както на самата сграда, така и на античността. Предвижда се интерактивна зона за деца, книжарница, изложбена част.
Проектът планира и визуално възстановяване на всички входове, като три от тях ще бъдат отворени: Централен вход за посетители от бул. „ Мария Луиза“, страничен вход за посетители откъм паркинга към ул. „Пиротска“ и вход за зареждане откъм ул. „Георг Вашингтон“. Визуално ще бъде възстановена и оригиналната фасада на зазидания в момента вход откъм ул. „Екзарх Йосиф“.
По отношение на външната част на сградата се предвижда единствено облагородяване на околното пространство, в което влизат нов паркинг за клиенти, както и за велосипеди и за зареждане на електромобили, външни за обекта паркоместа, дървесна и храстова растителност.
„Компанията отговорно потвърждава, че високо цени културната стойност на сградата и има готовност да инвестира в реконструкция, реставрация и поддръжка, така че тя да бъде приведена в отлично техническо състояние, запазвайки духа и изградената през годините колективна памет за търговската ѝ роля“, се казва в съобщението на Kaufland.
Сградата на Централните хали в София е създадена в началото на миналия век по проекта на известния архитект Наум Торбов като тържище за продажба на пресни храни и въпреки промените през годините запазва търговската си функция.
Открита е през 1911 г. като първия съвременен покрит пазар за месни и млечни продукти, риба и зеленчуци. В продължение на около 30 години функционира в този си вид, като постепенно стоките започват да се излагат в характерния за времето дюкянен тип.
През 50-те години на миналия век е извършена реконструкция на сградата и в продължение на няколко десетилетия тя функционира като супермаркет. Изградена е и рампа за зареждане на търговския обект.
Следва дълъг период, в който сградата е затворена, до 2000 г., когато в Централни хали е направено преустройство, при което са изградени допълнителни нива с цел постигане на по-голяма търговска площ. В този си вид сградата функционира и до днес.