Собствениците на индустриални паркове ще могат да продават земя и сгради. Това стана възможно след редакция на Закона за индустриалните паркове (ЗИП). Досега в него бе установено, че собственикът на тази обособена територия може само да отдава имотите си под наем на потенциални инвеститори.
Този парадокс, създаден може би с мисъл за държавните и общински зони, е премахнат във финалния текст благодарение на усилията на екипа на "Тракия икономическа зона", съобщиха от компанията.
Инж. Пламен Панчев, създател на индустриалната зона, и адвокат Вахрам Ерамян, съдружник в „Респект консулт“ – юридическата кантора, част от експертния екип, учредил и развиващ ТИЗ, са сред експертите, дали становище по готвения закон.
„Убедихме създателите на ЗИП, че е изключително трудно да привлечеш инвеститор, ако не му дадеш възможност да закупи парцел и/или сграда за своята дейност. Ако през годините работихме по правилата на първоначалната редакция на закона, как щеше ТИЗ да стане „дом“ на над 180 мултинационални и български фирми, инвестирали тук над 3 млрд. евро?“, пита риторично адвокат Ерамян.
Според юриста индустриалните паркове се създават с цел да привлекат и съответно улеснят инвеститора, да му дадат сигурност и бързо стартиране на инвестицията, така че той да вземе решение да избере България.
Лично за адвокат Вахран Ерамян най-голямото постижение не е това, че успяват да променят първоначалната редакция на ЗИП – така че инвеститорите да могат да купуват, а не само да наемат обектите. Той смята за успех разписаната в Закона възможност за разпореждане със социална инфраструктура в индустриалните паркове.
По думите му е добре например да се създадат детски градини в зоните, което е изключително улеснение за работещите в тях. „За частна детска градина родителите няма да имат средства, затова тя трябва да е общинска. Например, собственикът на зоната може да проектира и да предостави на общината за изграждане на сградата и двора чрез различни програми“, посочи Ерамян.
Юристът напомня, че "Тракия икономическа зона" е пионер в ЕС със започналото реализиране на стратегия за въглеродно неутрални индустриални паркове. В новия Закон приоритет в парковете ще имат „чисти“ производства.
Друга идея, която успява да наложи екипът на ТИЗ, засяга транспортната инфраструктура в индустриалните паркове.
„В първоначалната редакция на ЗИП индустриалният парк трябва да е единна територия, собственост на индустриалния парк. Това като хора, които се занимават с тази материя, ни се видя нерационално и невъзможно. Общественият интерес трябва да е водещ. Имахме примера с главното шосе в зона Раковски, част от "Тракия икономическа зона". В един момент то се превърна в околовръстен път на село Стряма“, коментират от екипа на ТИЗ.
Те поясняват, че този аргумент е приет и в закона е залегнало, че вътрешната транспортна инфраструктура може да се прехвърли, да се ползва от общината, без това да унищожава регистрацията на индустриалния парк. От друга страна, се предвижда да може да се ползва и готова инфраструктура, преди да е създадена индустриалната зона.
„Предложихме и се прие в индустриалните зони да се даде право на съществуващите експлоатационни предприятия да имат право на дейности, а не собственикът на зоната сам да предоставя комуналните услуги като вода и ток, както беше в първоначалния вариант на ЗИП“, обясниха от ТИЗ.
Законотворците са приели и експертното становище индустриалните паркове да станат урбанизирана територия – да има тротоари, улици, канали, зелени площи, да са място за обитание, а не само производствени и логистични обекти.
Според адвокат Ерамян при прилагането на Закона не трябва да се допуска толериране само на държавните и на общинските, а да има равнопоставеност между държавни, общински и частни индустриални паркове.
Той е на мнение, че това е закон в развитие. „Колкото и да искаме ние, юристите, статика в законите, в случая юрисдикцията винаги догонва динамичните икономически процеси“, категоричен е той.