Големи финансови и технологични компании в САЩ и Великобритания започват плахо да връщат служителите си в офиса след повече от година на работа от вкъщи заради коронавирусната пандемия.
От понеделник банковият гигант Goldman Sachs изисква от почти всичките си служители да се върнат на бюрата си, JPMorgan Chase започна да пълни отново небостъргача си на Madison Avenue, а мениджърите в Bank of America също подготвят завръщането на служителите си в офиса. В същото време технологични гиганти като Facebook и автомобилни компании като General Motors обещават на служителите си повече работа от разстояние в бъдеще, а допитване на Accenture сред 9 хил. служители установи, че 83% от анкетираните смятат хибридното работно място за оптимално.
Прочуване на Adecco Group в Западна Европа - Германия, Нидерландия, Франция, Великобритания, Испания и Италия, установи, че броят на обявите за работа, в които се споменават възможности за отдалечена работа, се е увеличил със 126% за периода между май 2020 г. и април 2021 г. в сравнение с предходната година.
Тенденцията е сходна и в България. Проучването на компанията сочи, че в над 60% от обявите у нас се споменава възможността за дистанционна работа, докато преди пандемията този дял е бил едва 10% - 15%. А задължителното стопроцентово присъствие в офиса може да стане причина за отказ на предложение за работа.
Тези нагласи сред служителите се усещат и от работодателите, като 70 на сто от компаниите планират да включат форма на работа от разстояние в дългосрочната си стратегия, докато 51% са сигурни, че ще продължат да използват традиционния офис под една или друга форма, а 26% ще прибегнат до гъвкави или споделени работни пространства в бъдещия си модел на работа, установи изследване на консултантската компания MBL. Гъвкавост е и думата, която описва най-добре бъдещия офис според компанията.
Наблюденията на Adecco върху българския пазар показват, че към момента големите компании, особено от аутсорсинга и ИТ сектора, както и тези в сферата на услугите, основно прилагат политики за работа от разстояние и служителите не посещават офиса. По-малките компании, които имат и по-малък брой служители, въвеждат хибриден модел на работа, като постепенно се завръщат към работата в офисите, особено, когато има възможност за физическо отделяне на служителите един от друг, например чрез по-малко използване на отворените пространствата за сметка на обособяване на служителите в отделни стаи, зали за среща, будки за обаждания и т.н. В същото време най-малките компании вече са върнали почти 100% от служителите си в офиса.
„Програмите за преход в кариерата, които Adecco България предоставя на различни компании, продължават да се извършват изцяло онлайн и това е изискване както от работодателите, така и от служителите. Основна причина за това е фактът, че тези компании все още работят изцяло от вкъщи и този формат на услугата им е по-удобен, особено за по-големи групи от хора“, коментират от компанията за подбор на персонал пред Investor.bg.
Офисите се променят
След началото на пандемията много от собствениците на офис сгради в София са успели бързо да адаптират част от процесите си по поддръжка и експлоатация на офисите и общите части.
„Има много нововъведения - инсталират се специфични пречистващи филтри, лампи и т. н, които до момента са били налични само в модерни болнични системи. Този процес отне известно време, както и допълнителни инвестиции, но направи наемателите по-готови да се завърнат към офисите“, коментира пред Investor.bg Верка Петкова, мениджър офис площи в консултантската компания Colliers International.
Все повече компании обмислят и реорганизация на работното пространство, при която служителите нямат собствени бюра, а ползват свободните към даден момент (hot desking), и обособяване на различни функционални зони в офиса в зависимост от дейностите и работния процес (activity based working), установи проучване на Cushman & Wakefield Forton сред 43 хил. служители в София, проведено през първата половина на май.