IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

На пазар в... Пирдоп

Първата фаза от ритейл парк „Средногорие“ ще бъде завършена в края на годината

08:10 | 19.03.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Стад Близнаков</em></p>

Снимка: Стад Близнаков

Нов ритейл парк ще се появи на входа на Пирдоп в края на годината, за когато е планирано откриването на първата му фаза. След завършването и на втората фаза от проекта, планирано за първото тримесечие на следващата година, ритейл парк „Средногорие“ ще разполага с обща площ от 10 хил. кв. м, върху която ще се намират между 15 и 20 магазина. Те са с различни квадратури, като най-малките ще са от 100 кв. м, а повечето обекти ще са с площ от 600 кв. м и 1200 кв. м. Във втора фаза вероятно ще бъде включен и магазин с площ от над 2000 кв.м. Ще има и заведения за хранене и детска площадка.

Площите от първата фаза вече са договорени изцяло, има сключени наемни договори и за голяма част от обектите във втора фаза, съобщи пред Investor.bg Христо Близнаков, мениджър на компанията „Стад Близнаков“, която е инвеститор в проекта. Той допълни, че компанията му продължава да получава запитвания от още кандидат-наематели в ритейл парка, така че се замисля за евентуалното му разширяване.

„Много държа на микса от наематели и искам да има синергия между участниците в парка, това е водещото за мен. Когато се появят наематели, които създават риск от „канибализиране“ на микса, по-скоро се въздържам“, каза Близнаков. И уточни, че възприетата в индустрията представа за хармоничен микс от наематели изключва например два хранителни магазина един до друг, които биха се конкурирали в цените и отмъквали клиенти един от друг.

Сред наемателите в ритейл парк „Средногорие“, с които вече е постигната договореност, са Billa, dm, Pepco и Техномаркет. Срокът на наемните договори е различен, като минимумът е пет години, но има и договори за 10 и 15 години. Конкретните наемни нива са конфиденциални, но Близнаков уточни, че има договори както с фиксиран наем, така и с плаващ наем, който е обвързан с оборота на търговеца.

Инвестицията в проекта е за близо 10 млн. евро, осигурени както чрез банкови кредити, така и със собствени средства.

„Стад Близнаков е компания с 31-годишна история, известни сме като коректен партньор с много диверсифициран бизнес и нямахме проблеми с осигуряването на банково кредитиране. По-скоро сме ухажвани от няколко места, отколкото ние да търсим стремглаво кредитиране и да имаме проблеми“, коментира Близнаков в отговор на въпрос доколко банките са склонни да финансират проекти за търговски площи в момента и при какви условия.

Той очаква първоначално ритейл паркът да създаде минимум 350 нови работни места, а след като проектът бъде завършен изцяло, те може да надвишат 400.

Компанията е собственик на терена, върху който се изгражда търговският парк, като Близнаков обяснява, че той винаги е бил предвиден за търговски цели. Мястото е избрано, защото ще осигурява голяма видимост на ритейл парка за преминаващите автомобили.

Близнаков очаква проектът да постигне голям успех, защото в района живеят хора с висока покупателна способност, работещи в местните заводи Аурубис, Елаците-Мед, Дънди Прешъс Металс.

„Стандартът на живот в района е доста висок, но липсваше едно такова място, в което хората могат да отидат да пазаруват и да се забавляват. Не бива да се забравя и транзитът в региона. Нашият парк ще има голямо лице към подбалканския път София-Бургас, направили сме и няколко паркоместа за автобуси. Мястото ще бъде доста удобно пътуващите хора да спират, да използват заведенията и да напазаруват. Така че разчитаме на един ареал от около 30 хил. души в района, както и на транзита“, посочи Близнаков.

Ритейл паркът ще се намира на входа на Пирдоп до кръгово кръстовище, което води в четири посоки – София, Бургас, Пирдоп и ритейл парк „Средногорие“.

Компанията „Стад Близнаков“, която инвестира и строи ритейл парка, има разнороден бизнес в няколко направления. Тя притежава заводи за металообработка, като оперира едни от най-големите арматурни цехове в Югозападна България, както и завод за арматурни и оградни мрежи, голяма част от които са предназначени за износ в Западна Европа. Освен това компанията търгува на едро със строителни материали, като снабдява складове и строителни фирми, както и малко на брой крайни клиенти. Силно звено в портфейла от бизнеси на компанията е транспортът и спедицията, като тя разполага с няколко собствени логистични центъра и собствени камиони, които работят в цяла Европа и в България.

Инвестициите са свързани основно със строителството на логистични бази за собствено ползване и ритейл паркове. „През април очакваме акт 16 на огромна база в София, която построихме в района до Ботевградско шосе, където сме съседи на Орбико България. Добавихме и ритейл парковете, защото сме доверен контрагент на повечето вериги и сме спечелили тяхното доверие като партньор, на който може да се разчита в дългосрочен план“, каза Близнаков.

Той допълни, че компанията му си партнира добре по проекта с общината, главния архитект и кмета на Пирдоп и среща подкрепа в тяхно лице. „Те осъзнават какъв тласък даваме на района откъм работни места и атрактивност както за живущите, така и за транзитно преминаващите, а защо не и за целевите посетители на големия комплекс, който ще изградим“, посочи Близнаков и допълни, че компанията му вероятно ще изгради и кръгово кръстовище, което да обслужва града и да улесни достъпа до  търговския парк за клиенти.

Според него ритейл парковете са по-подходящият формат за малки населени места като Пирдоп, отколкото моловете.

„Търговските центрове са по-добри за големите градове като София, Пловдив, Бургас и Варна, за малките населени места ритейл парковете са по-подходящи, защото хората в тези райони искат лесно да паркират, да напазаруват практично и да си тръгнат бързо. При моловете те трябва да преминават през огромни общи части, които са неизбежни, и много често се получават задръствания на входа и на изхода. В нашия ритейл парк ще направим доста паркоместа – над 200, които са с директен подход“, каза Близнаков.

Той смята, че потенциалните наематели също са привлечени от перспективите пред такъв тип обекти, където пазаруването е улеснено, затова и компанията му не е срещнала трудности за запълването на площите в ритейл парка. „За наемателите този формат за търговия на дребно е начин да продължат експанзията си с оглед на това, че сега едва ли много хора биха инвестирали в молове, а синергията в ритейл парковете е най-голяма“, отбеляза Близнаков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
Bumblebee
преди 3 години
Ще е удобно, когато се прибираме по родните места от София. Вместо да се бутаме там в задръстванията и да ходим да пазаруваме, да бързаме, че ще закъснеем, ще може да си тръгнеш спокойно със съзнанието, че има такова място по път за всичко необходимо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още