IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

70% от офис служителите в София продължават да работят от дистанция

Пандемията създава допълнителни предизвикателства пред компаниите, свързани с продуктивност, задържане на талант и сигурност на работното място

14:40 | 09.03.21 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Боби Тошев, БГНЕС</em></p>

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

Над 70% от офис служителите в София продължават да работят дистанционно въпреки прогнозите на голяма част от компаниите, че ще започнат поетапно да връщат служителите си в офиса през пролетта на 2021 г., показва проучване на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

Според компанията пандемията е дала силен тласък за промяна в начина на работа и е създала допълнителни предизвикателства пред фирмите, свързани с продуктивност, задържане на талант, сигурност на работното място, гъвкавост. Успешната адаптация на компаниите в новата среда зависи в голяма степен от физическите работни пространства и засяга и собствениците на бизнес сгради, посочва Forton.

„Собствениците на сгради и бизнесите търсят различни механизми, с които да върнат служителите на физическите им работни места. Редица изследвания доказаха, че продължителната работа от разстояние не само понижава ефективността и креативността на хората, но влияе негативно върху тяхното физическо състояние – служителите се чувстват по-изморени и изолирани, расте рискът от бърнаут (професионално прегаряне – бел. ред.). Ако ваксинацията е медицинският отговор на усложнената обстановка, бизнес отговорът ще бъде приспособяването на работната среда към новите условия“, коментира Михаела Лашова, управляващ партньор на Cushman & Wakefield Forton.

Според компанията е наложителна дигитализация, включително чрез възможности за интегриране на умен достъп до паркинга и офиса, известия, резервиране и управление на конферентни помещения, резервиране и поръчване на храна, информация за събития, комуникиране с колеги, енергиен мениджмънт и други услуги. “Всички те може да бъдат достъпвани и управлявани интерактивно от телефона“, посочва Красимир Петров, мениджър „Управление на имоти и активи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Според Йордан Кръстев, мениджър „Офис площи“ в компанията, на офис пазара в София в момента има достатъчно първокласни площи с потенциал за внедряване на технологични решения.

„Сегашният момент, когато предлагането е повече от търсенето, е най-подходящ за въвеждане на подобни иновации, които ще повишат конкурентоспособността на отделните проекти. Заетите сгради ще могат да задържат дългосрочните си наематели, а тези, които не са запълнени, могат да използват тази възможност да привлекат нови ползватели“, смята Кръстев.

Според него и в двата случая собствениците на сградите ще трябва да заложат много повече на “soft” решения, които позволяват повече комбинативност и гъвкавост. „Ще се търси добавената стойност на сградите в технологичните възможности“, казва Кръстев.

Към края на 2020 г. незаетите офис площи в София са 284 148 кв. м, като за последното тримесечие делът им нараства от 11,4% до 13,6%, сочат данните на Cushman & Wakefield Forton.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:53 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 2
Един Българин
преди 3 години
Да ама тогава е било по желание така да се каже, а сега много много не може да се ходи в офиса, няма лафчета, няма жив контакт никога, няма тоймбилдинги в много фирми, няма я спойката между колегите и реално не се работи ефективно в огромна част от случаите на креативните професии като повечето ИТ длъжности например. Това няма как да води до добри резултати в дългосрочен план особено когато всички са принудени да не ходят на работа, а ако някой отиде е сам в огромна зала.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 3 години
странна статия... все едно преди пандемията не се работеше от вкъщи.. моя първи хоум офис беше някъде през 2011 или 2012...и още тогава имах по стари колеги които с месеци работеха от вкъщи и идваха 1 път в месеца до офиса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още