Помощ за наемателите
През 2020 г. компанията е предоставила отстъпки на наемателите, свързани с COVID-19, включително от наеми, сервизни такси и маркетинг, на стойност 69,5 млн. евро, а отстъпки за още 2,5 млн. евро ще се прехвърлят и към идните три години в резултат на подписани допълнителни споразумения.
Към края на 2020 г. събираемостта на наемите е 95%, а към средата на февруари 2021 г. нараства още повече до 97%, сочат данните в отчета.
„Макар че отстъпките от наемите не компенсират напълно спада на оборотите, съотношението на режийните разходи на като дял от общите приходи от продажби на наемателите остана в приемливи граници, позволявайки на повечето наематели да работят на печалба“, отбелязва компанията.
Освен това някои от тях са получили помощ от държавата като субсидиране на наемите и на други разходи – например в Словакия, Чехия и Литва, което е намалило още повече реалния дял на режийните разходи в приходите от продажби на наемателите, допълва NEPI.
„Фактът, че нито един голям наемател не фалира, а изпадналите в несъстоятелност компании бяха много ограничен брой сред по-малките наематели, доказва, че подкрепата на групата е била адекватна“, пише компанията.
Въпреки подкрепата на фонда и на правителствата на държавите от ЦИЕ, в които той присъства, оборотът на наемателите без хипермаркетите е намалял с 29,4%.
Към края на миналата година 95,7% от площите в търговските центрове на NEPI в ЦИЕ са били заети. Въпреки затрудненията фондът е продължил да подписва нови наемни договори и да възобновява съществуващи. През 2020 г. са подписани 310 нови наемни договора и 388 подновявания, а много от останалите договори са били удължени чрез допълнителни споразумения, подписани във връзка с отстъпките заради пандемията. Компанията е подписала общо 6150 допълнителни споразумения към наемните договори за период от седем месеца. От изтичащите наемни договори през 2020 г. 80% са били възобновени, а 15% от площите са били преотдадени на нови наематели.
През 2020 г. обектите на NEPI в ЦИЕ са били посетени от 221 млн. души, което е спад с 32% спрямо 2019 г. Най-голямо понижение е отчетено по време на блокадите през март-май и ноември-декември, когато магазините от несъществена необходимост в моловете бяха затворени.
Стойността на инвестиционните имоти на компанията към 31 декември 2020 г. е достигнала 5,8 млрд. евро спрямо 6 млрд. евро в края на 2019 г. без портфейла с офиси в Румъния. Те са се обезценили с 345,3 млн. евро спрямо предходната година, или с 5,2% на годишна база.
Въпреки трудната среда NEPI е отворила нов търговски център в Таргу Муреш, Румъния с площ от 40 200 кв. м и е завършила разширяването и преустройството на търговски центрове в Бузау, Румъния и в Либерец, Чехия. През миналата година компанията е инвестирала 143 млн. евро в строителни и ремонтни дейности и в капиталови разходи, а през тази година планира да инвестира още 95 млн. евро.
Поглед към жилищния сектор?
Заради затрудненията за търговията на дребно в резултат на пандемията южноафриканският фонд си поставя като стратегическа цел в бъдеще да диверсифицира бизнеса си в ЦИЕ с фокус върху проекти със смесени функции и жилищни проекти, става ясно от отчета, без да се разкриват повече подробности.
През миналата година в две стратегически сделки компанията продаде през август портфейла си от офиси в Румъния на цена от 307 млн. евро при същите условия, договорени през 2019 г., а през четвъртото тримесечие е финализирала освобождаването си от портфейл с листнати на борсата ценни книжа, като е пренасочила набраните средства за обратно изкупуване на акции.В резултат на това тя е приключила 2020 г. със съотношение между дълга и собствения капитал от 31,5%, което е под стратегическата цел от 35% и в рамките на дълговите й споразумения. Ликвидните средства са в размер на 1,2 млрд. евро., от които 643 млн. евро кеш и 575 млн. евро под формата на неизтеглени кредити, за които е поет ангажимент.
През юли фондът финализира емитирането на зелени облигации на стойност 500 млн. евро, увеличавайки значително средния падеж по дълга си от 3,6 години към края на юни 2020 г. на 4,1 години към 31 декември м. г. Кредитните агенции са потвърдили инвестиционния му рейтинг.
Печалбата, която ще бъде разпределена сред акционерите през второто полугодие, е 18,76 евро на акция, а за цялата година – 38,42 евро на акция, което е спад с 31,8% спрямо 2019 г., но съответства на последните очаквания.
NEPI ще изплати дивидент от 16,88 евро на акция за второто полугодие на 2020 г., отговарящ на 90% от печалбата, която ще бъде разпределена сред акционерите за същия период.
Нетната оперативна печалба на компанията миналата година е достигнала 323 млн. евро и е с 19,4% по-ниска спрямо 2019 г. Една от причините за спада е продажбата на портфейла с офис сгради в Румъния, която е допринесла за загубата на около 9,2 млн. евро от печалбата.
В същото време нетната оперативна печалба от търговията на дребно е намаляла с 21,3% на годишна база до 300,7 млн. евро. Това се дължи на временните отстъпки в наемите и намаляването на приходите от вариращи наеми, обвързани с оборота, от 33,5 млн. евро през 2019 г. на 26,6 млн. евро през 2020 г.
„Очакваме 2021 да бъде по-добра година за NEPI Rockcastle. Пандемията в страните от ЦИЕ през последно време започва да отслабва, а програмите за ваксиниране на населението ще се ускорят през идните няколко месеца. ЕС одобри значителен план за подкрепа, който ще започне да дава резултати през 2021 г.“, коментира Алекс Морар, главен изпълнителен директор на NEPI.
Той допълва, че националните правителства в ЦИЕ са се ангажирали да продължат фискалните и парични стимули и няма признаци, че паричната политика скоро ще се затегне. „Всичко това прави силното икономическо възстановяване вероятно с особено отчетливи последици за потреблението. В сектора на физическите магазини ЦИЕ не е обременен от свръхкапацитета, засягащ търговските площи в Западна Европа и все още има ниско ниво на проникване на електронната търговия. Групата ни е добре позиционирана да се възползва от подобряването на икономическата среда и завръщането към стабилен и устойчив път към растеж“, допълва той.
NEPI потвърждава ангажимента си към ЦИЕ заради относително добрите макроикономически перспективи пред региона в съчетание с общите предимства на бизнес имотите – по-ниско проникване на онлайн търговията, по-малко и по-модерни наличности от физически търговски площи, по-висока доходност и по-консервативни оценки на имотите в сравнение със Западна Европа. „Всичко това допринася за привлекателността на региона като инвестиционна дестинация“, отбелязва компанията.