Свободните търговски площи по бул. „Витоша“ в София са нараснали от 1% в края на 2019 г. на 9% в края на миналата година. Движението на наематели по централния булевард в столицата също расте до 8%, сочат данни на консултантската компания Colliers International.
След спада през първото полугодие наемните нива по бул. „Витоша“ остават непроменени през втората половина на годината в рамките на 50 евро на кв. м.
Тенденцията за ръст на свободните площи е обща за големите търговски улици в София, като те достигат нива от 11%, или с 3 процентни пункта повече спрямо края на 2019 г. Движението на наематели остава стабилно в рамките на 5% за годината.
В Пловдив свободните площи по главните търговски улици и движението на наематели остават стабилни на годишна база на ниво от 4%, но наемите намаляват леко до 21 евро на кв. м.
В същото време Варна регистрира двоен ръст на движението на наематели по главните търговски улици до 14%, а делът на свободните площи се запазва на ниво от 12%. Наемите намаляват до 18 евро на кв. м.
Обратна е тенденцията в Бургас, където движението на наемателите по главните търговски улици спада от 13% на 7%, но свободните площи там нарастват от 10% на 14%. Увеличаването на дела на празните магазини е подложило на натиск и наемите, като те са намалели със средно 10 на сто до 20 евро на кв. м.
Три нови ритейл парка са открити у нас само през второто полугодие на 2020 г., сочат още данните на Colliers. Така общото предлагане достига 190 450 кв. м и нараства с 9% спрямо първите шест месеца на миналата година и с 19% спрямо края на 2019 г. Средната заетост на търговските паркове в София е над 90%. Молове
Празните площи в моловете също растат
В същото време общият обем модерни търговски площи в търговските центрове в България остава непроменен на ниво от 796 хил. кв. м, от които 390 660 кв. м са съсредоточени в София, а други 87 500 кв. м се намират в Пловдив. Във Варна търговските площи в моловете също запазват нивата си от 123 хил. кв. м, а в Бургас те достигат 65 хил. кв. м. Молове
Здравната криза и затварянето на моловете като част от противоепидемичните мерки са намалили нивата на усвояване през 2020 г. до 15 320 кв. м, а свободните площи в търговските центрове в края на 2020 г. достигат 7,4% спрямо 5,6% в края на 2019 г.
В София наемите в моловете остават непроменени на ниво от 34 евро на кв. м, а в Пловдив отбелязват лек спад от 23 евро на кв. м.
Във втория по големина град у нас усвоените площи за цялата година в трите търговски центъра са 7100 кв. м, като основен дял имат веригата магазини за хранителни стоки Billa и модната марка Sinsay. Молове
Свободните площи в ритейл парковете в града са едва около 1%.
Наемните нива на първокласни локации в шопинг центровете във Варна спадат с между 8% и 10% и достигат 22 евро на кв. м.
В Бургас през миналата година са усвоени почти 5900 кв. м търговски площи, което се дължи основна на New Yorker и Decathlon. Наемните нива в моловете в града намаляват средно с 8% до 23 евро на кв. м. Молове
Сред новите марки, които са навлезли на българския пазар през второто полугодие на миналата година, са еMAG с първи физически магазин, Tata Italia, Teilor и Sportisimo. Бързата мода е един от най-бързо развиващите се подсектори през годината. Германската дискаунт верига KiK откри първите си седем магазина, а полската марка Pepco удвои броя на магазините си у нас.
Според Colliers през 2021 г. в търговските центрове ще има промени и реорганизиране на микса от наематели. Наблюдава се и тенденция помещенията, заети предимно от по-малки и основно местни търговци, да бъдат освобождавани и окрупнени за сметка на търговци, опериращи по-големи търговски формати. Пример за това е магазинът на IKEA в Mall of Sofia, който трябва да отвори врати през май.
„Изтичането на временните отстъпки, договорени през март и април 2020 г., отвори вратата за нови преговори. Постигнатите нови условия в края на 2020 г. и в началото на 2021 г. ще определят наемните нива за годината“, пише консултантската компания.
Тя прогнозира продължаващ ускорен темп на развитие на търговските паркове, като през идните две години в страната трябва да излязат на пазара над десет проекта. Те са съсредоточени както в големите градове като София, Русе и Бургас, така и в по-малки като Кърджали, Перник, Враца, Севлиево, Пирдоп, Горна Оряховица и Видин.
„Пандемията даде старт на голяма трансформация в ритейл сектора, която ще продължи и през следващите години. Прилагането на multichannel и omni-channel вече няма да е опция, а наложителен модел за търговските оператори. Все повече онлайн и физическо пазаруване ще се възприемат като едно “преживяване” на клиента, а не като две отделни действия“, прогнозират от Colliers.
В компанията очакват и през 2021 г. електронната търговия да продължи да се развива с бързи темпове и да компенсира до голяма степен по-ниските приходи от затворените физически магазини през 2020 г.
„Хибридните магазини от вида click & collect, drive & collect, factory outlet, outlet и shopping fulfilment center се очаква все повече да навлязат на нашия пазар. Примери са първият физически шоурум на eMAG и click & collect проектът на Miniso в търговски център“, отбелязва Colliers.
преди 3 години "Три нови ритейл парка са открити у нас само през второто полугодие на 2020 г." - има се предвид търговските паркове, макар ритейл да е търговия на дребно, но не е българска дума. И какво се случи, като бяха открити?В материала се търси специфика на големите градове и според мене са засилени. Вероятно има отлики, но не са толкова съществени. Няма да коментирам, само ще кажа, че в самия център на София и около Руски паметник напоследък виждам всеки трети магазин да се изпразва и опустява. Тъжно и потискащо ми е. И това далеч не е заради електронната търговия.Сега в момента слушам по БНР как другарят БМБ е наредил да има зелен коридор за ваксиниране и да има ваксинирани минимул 10 000 души. Той решава ограничение или освобождаване на мерките. Универсален пожарникар! Забравиха се всички въпросителни около ваксината. Въпросът е да се изпълнява планът под благовиден предлог.Липсва ми обективна информация - все повече се чувствам като по времето на соца, когато трябваше да утвърждаваме задължително положителните тенденции, а по медиите се говореше с патос. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Koлко да са стабилни, по Вл.Варненчик, във Варна, има празни магазини, а преди бе рядкост, макар че аз винаги съм се чудил, тия магазини, как си плащат наемите, никога няма никой в тях и единственото което мога да се сетя е пране на пари. И за мен лично Възраждане, далеч не е в центъра на Варна, дори в Широк Център не е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар