Любопитно ми е какво ще се случи от понеделник, тъй като ми се струва, че някои от моловете загубиха търпение и този път нямат намерение да оказват съдействие на своите наематели. Имаше обаче и такива, които още в първите дни след новото затваряне заявиха по какъв начин ще подкрепят своите наематели. Опасявам се, че за молове, които смятат да покажат твърдо отношение, ситуацията ще бъде още по-неприятна. При тях не само магазините, които не могат да отворят, ще останат с пуснати решетки, но и много други, които са имали доброто желание да отворят, но не са разполагали с финансовата възможност да поемат загубите от непродадените колекции и от плащането на заплати на служителите при затворени обекти.
А ако една трета от магазините в един мол стоят затворени, той постепенно губи привлекателност за посетителите. Този проблем ще се добави към и без това намалената посещаемост, която ще бъде факт и от понеделник. Смятам, че в трудни моменти трябва да си помагаме, за да можем да очакваме същото от другата страна, когато се наложи.
Как виждате бъдещето на моловете на фона на конкуренцията от онлайн търговията и други формати за търговия като ритейл парковете, които набират популярност?
Ритейл парковете набират популярност и ще бъдат все по-предпочитани поради удобствата, които предлагат – клиентите могат да спрат на паркинга, да напазаруват и да си отидат, т.е. избягва се чакането за паркиране в подземните паркинги на моловете. Ритейл парковете ще поемат много по-голям процент от търговията на дребно спрямо нивата към момента.
Онлайн търговията в България се разрастваше с бурни темпове още преди появата на COVID-19. Може би една от причините е, че у нас тя имаше по-малък дял от общата търговия в сравнение с останалите европейски страни. През 2018 и 2019 г. онлайн търговията набираше скорост, а през 2020 г., белязана от затваряне на моловете за дълъг период, от маски, стоене у дома и блокиране на градовете, тя започна да постига главоломен ръст. За голяма част от фирмите, които имат едновременно онлайн и физически магазини, ръстът на онлайн търговията за миналата година е над два пъти, при някои дори над три пъти. Това се дължи не само на факта, че хората са пазарували онлайн, когато моловете бяха затворени, а също и на други причини като страх от зараза, нежелание за общуване с други хора и за прекарване на много време в магазините.
Дори при най-добрата хипотеза, че много скоро ще забравим за болестта и че няма да се появят други подобни заболявания, засягащи цели страни и континенти, процентът на хората, които ще пазаруват онлайн, ще бъде много по-голям в сравнение с края на 2019 г. Това също е едно парче от баницата, което досега е било в ръцете на моловете.
А до каква степен ръстът на онлайн търговията компенсира спада на приходите от физическите магазини по време на коронакризата?
За съжаление, на пръстите на едната ръка се броят компаниите, които по моя информация успяха да компенсират периода на затварянията с онлайн търговия. Конкретно за нашата компания спадът за 2020 г. е от 18%, а ако нямахме онлайн канал за търговия, щеше да бъде около 83%, т.е. той ни е помогнал значително и сме компенсирали до голяма степен пропуснатите продажби.
Сходни са цифрите и при други колеги. Най-лоши ще бъдат последиците за тези търговци на дребно, които нямат онлайн канал, той е слабо развит или недостатъчно атрактивен. При тях спадовете са чудовищни и трудно биха могли да бъдат компенсирани.
А какво се случва на търговските улици в големите градове?
От доста време насам по-голямата част от търговските улици се напълниха предимно със заведения. Да вземем за пример най-известната търговска улица в София, където около 80% от търговските обекти са заведения за хранене. На този етап изглежда, че търговските улици ще бъдат по-малко пострадали, стига да отворят и ресторантите, защото както стана ясно през последните дни, при тях ситуацията също е много критична. Ако се наложи част от тези ресторанти, малки или големи, да затворят, не съм убеден, че те бързо ще бъдат заместени от други или от търговци на дребно с дрехи, обувки или играчки.
Струва ми се, че и там има сериозен скрит проблем и пак опираме до това как ще общуват правителството, бизнесът и потребителите и как ще намерим взаимно компромисни решения, за да оцелеят максимален брой стопански субекти. Със сигурност ще има фалирали, това е неизбежно и се случва не само в България. Въпросът е да направим усилия не чрез популистки възгласи от рода на „дайте да дадем“, които в случая няма да проработят. Сега е много по-сложно от всяка нормална ситуация преди появата на коронавируса. Разчитам, че управляващите осъзнават ясно това и ще предприемат действия, така че да оставим икономиката жива и способна до две-три години да възстанови показателите отпреди пандемията.
Каква беше 2020 г. за бизнеса на Хиполенд?
Както вече споменах, имаме спад от 18%, главната причина за който беше периодът на затваряне на моловете и последващото отдръпване на клиенти и намаляване на потреблението. Това не се отрази на нашите служители. Ние запазихме огромна част от тях, тръгнаха си много малък брой хора, които пожелаха да напуснат. След това пък някои поискаха да се върнат и ги приехме обратно. Не искам да се оплаквам, защото знам какво става покрай нас. Ние ще се справим и ако 2021 г. е малко по-спокойна, мисля, че ще се възстановим.
Имате и три магазина в Румъния. Как се представиха те и бихте ли направили сравнение с мерките, които северната ни съседка предприе в подкрепа на търговците на дребно?
В Румъния като че ли мерките за подкрепа на търговията бяха по-адекватни. Но като цяло, въпреки че там нямаше второ затваряне, спадовете също са налице. Понижението ни е с около 20%. Голяма част от ритейлърите в Румъния, с които коментираме, споделяме трудности и търсим решения за изход от ситуацията, твърдят, че нашият спад е отлично постижение. Средното свиване за търговците на дребно в страната е доста по-голямо от нашето, не зная с колко.
Моловете в Румъния, тъй като и трите ни магазина там се намират в търговски центрове, реагираха навреме, адекватно и с много облекчени условия. Там предишното затваряне беше в същия период като в България и те предоставиха облекчения за целия период от май до края на 2020 г., което до голяма степен компенсира спадовете на оборотите на огромна част от търговците на дребно.
Какви цели за развитие на бизнеса на "Хиполенд" си поставяте през тази година?
На първо място ще отворим няколко нови магазина, като ще се стремим те да са в търговски центрове. И второ, имам идея да инвестираме в още няколко собствени магазина. Към момента само два от общо 27-те ни обекта са наша собственост. Иска ми се съотношението между собствени магазини и обекти под наем да бъде променено, тъй като понякога, особено когато се смени собствеността на наемодателя, възниква желание за бързо възвръщане на инвестицията и се стига до неразумни и непазарни корекции.
Заложили сме инвестицията за повече наши обекти и сме заделили средства за постигането на тази цел. Банковите кредити не само към момента, но и през следващите няколко години също ще бъдат на достатъчно ниски нива, за да може всеки, който има желание, амбиция, нерви и кураж да поеме риска да строи собствени обекти, да го направи.
Това е пътят пред "Хиполенд" и такава е стратегията ни не само за 2021 г., а и за следващите пет години.