Силно V-образно възстановяване
Благодарение на стабилността на трудовите пазари и продължаващото вливане на пари в икономиката търговията на дребно в много случаи показва стабилно V-образно възстановяване за разлика от рецесията след световната финансова криза, когато на търговците на дребно им трябваха години, за да се върнат в релси.
По данни на Colliers в шест от 17-те анализирани в доклада страни от ЦИЕ – Естония, Литва, Полша, Румъния, Сърбия и Словакия, продажбите през октомври на нехранителни стоки с изключение на горивата са били по-високи от тези преди кризата. В други пет страни – Хърватия, Чехия, Унгария, Латвия и Словения, е отчетен спад между 1% и 3% спрямо периода преди коронавируса, като те са компенсирали значителното понижение на продажбите през пролетта.
„Наблюдаваме рязко нарастване на потребителска активност в електронната търговия, която се превърна в основен елемент от продължаващата трансформация на сектора на търговията на дребно, свързана с развитието на технологиите и промените в потребителското поведение. Има значително увеличение на процента на хората на възраст над 55 години, които сега преминават от пазаруване във физически към онлайн магазини“, отбелязва Доминика Йедрак, директор „Проучвания и консултантски услуги в Полша“ в Colliers International.
През първото полугодие на 2020 г. интересът към велосипеди и къмпинг оборудване достига рекордни нива в по-голямата част от ЦИЕ. Поради многобройните ограничения, засягащи заведенията, хората се хранят вкъщи по-често от преди, като приготвят сами храната си или поръчват онлайн.Друга категория, в която се наблюдава значителен ръст, са разходите за здравеопазване.
Многоканална и електронна търговия
„Много търговци на дребно работят по много канали, но доста често физическите магазини съставляват по-голяма част от приходите и оперативната им мрежа. Тази година, ако не и по-рано, разкри колко несъвършени са някои модели. Онлайн магазините се оказват спасителната сламка за някои марки. В зависимост от сегмента има специализирани платформи, които допълват стоките в продажба като например Zalando, които са един от световните лидери на пазара за мода и обувки“, коментира Кевин Търпин, регионален директор „Проучвания за Централна и Източна Европа“ в Colliers International.
„Търговците на дребно трябва да се качат на ракетата-носител на електронна търговия, преди да се изстреля и да стане недостъпна. Не е твърде късно, но за да се случи по правилния начин, ще отнеме време, ноу-хау и инвестиции и ако този процес все още не е започнал, то той трябва да стане приоритет“, допълва Търпин.
Многоканалният (Omni-channel) модел предоставя безпроблемно преживяване на потребителите и ценна информация на търговците на дребно за поведението на потребителите и обратна връзка за стоките и услугите им, отбелязва той.
В региона на Централна и Източна Европа делът на онлайн продажбите варира значително от едноцифрени числа в някои страни до повече от 18% в Чехия. Тази година повечето от тези показатели са се увеличили с исторически най-бързите темпове досега.
Предстои преразглеждането на още няколко фактора в сектора на търговията на дребно с цел постигането на по-добър баланс, прогнозира Colliers. Много търговци на дребно присъстват чрез франчайз партньор, който може да управлява няколко марки. Доста често партньорите нямат контрол или права върху платформата за електронна търговия на компанията-майка, което ограничава възможностите им да продават онлайн.
Друг фактор може да бъде географски, тъй като някои платформи не могат да продават в определени държави. Много търговци на дребно също се опитват да стимулират потребителите към ползване на опцията click&collect, където има повече контрол и където е по-вероятно да се направят допълнителни покупки.
преди 3 години моловете да го духхат ! можем и без тях ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар