IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Посещенията на моловете у нас са намалели с 30% през първото полугодие

Хибридните магазини и ритейл парковете в България се очаква да се развият значително през идните години, прогнозира консултантска компания

17:35 | 22.12.20 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg</em></p>

Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg

Месечните посещения в търговски центрове в България през първото полугодие на 2020 г. са намалели с между 30% и 35% спрямо същия период на 2019 г., сочат данни на консултантската компания Colliers International.

Към края на годината у нас има 25 търговски центъра с обща брутна отдаваема площ от 800 хил. кв. м и 16 ритейл парка с брутна отдаваема площ от 180 хил. кв. м. Коронавирусът е направил потребителите у нас по-чувствителни към цените, а това ускорява още повече експанзията на дискаунтери, вериги за бърза мода и за бързооборотни стоки и други вериги за стоки от основна необходимост, пише компанията.

Хибридните магазини за поръчка онлайн и вземане на стоката в магазина и снабдителните центрове се очаква да се развият значително през идните няколко години. Примери на пазара у нас в последно време са първият физически магазин на еMAG в България и проектът Miniso за снабдителен център в софийски търговски център. А полската група CCC Group обяви неотдавна новия си проект HalfPrice (луксозни брандове и бърза мода с постоянни отстъпки от най-малко 50%).

Ритейл парковете стават все по-популярни у нас, като до края на 2020 г. се очаква да отворят врати още три нови обекта, а през идните две години към тях ще се прибавят още над десет.

Естония е страната в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) с най-голяма наситеност на търговски центрове на 1000 души население със 738 кв. м, а най-ниска е в Албания с едва 104 кв. м, сочат данните на Colliers.
Най-големият обем на търговски площи в търговски центрове е в Полша (12,1 млн кв.м в 532 обекта) и Чехия (4,2 млн кв.м в 232 обекта), а най-малък е в Черна гора (110 000 кв.м в 14 центъра).

Пазарът на търговски площи в ЦИЕ се състои от почти 1670 търговски центъра с обща отдаваема площ от над 34,6 млн кв.м., обслужващ над 172 млн. потребители. Размерът пазара се отразява и в годишната покупателна способност на населението на обща стойност 893 млрд. евро. Покупателната способност на потребителите от Централна и Източна Европа обаче е много разнородна - между 9500 -12 500 евро на човек от населението годишно в Словения, Естония, Чехия, Полша, Словакия, Литва и 1500 – 3500 евро на човек на година в Украйна, Беларус, Албания, Босна и Херцеговина.

Увеличава се броят на малките търговски центрове и търговски паркове, считани както от предприемачите, така и от наемателите за печеливша инвестиция, а от потребителите - за удобни и безопасни места за пазаруване. В момента в страните от ЦИЕ има около 670 такива обекта, чиято обща площ е 6 млн. кв.м. Най-голям брой малки търговски центрове (между 5000 и 10 000 кв.м отдаваема площ, с над 10 магазина) работят в силно конкурентния пазар на търговски центрове в Полша (1,2 млн кв.м отдаваема площ, 164 центъра).

През следващите години основния тип инвестиции в този пазарен сегмент ще бъдат в малки квартални търговски центрове и паркове, прогнозира Colliers.

Към средата на 2020 г. броя на посетителите в търговските центрове в Централна и Източна Европа са намалели с между 20% и 45% заради наложените ограничения от правителствата върху работата на магазините, заведенията, центровете за услуги и местата за развлечение заради коронавируса, показват още данните на Colliers.
В същото време онлайн продажбите са отбелязали динамичен ръст, а поведението на потребителите е претъпяло промени.

Последна актуализация: 15:30 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 4
ing5rov
преди 3 години
моловете да го духхат ! можем и без тях !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още