IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Офис пазарът у нас замръзна, на фокус са складовете

Пандемията постави под натиск и хотелите и търговските площи у нас

16:06 | 03.01.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Боби Тошев, БГНЕС</em></p>

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

От молове към ритейл паркове

Коронавирусната пандемия нанесе тежък удар и на търговските площи у нас. В резултат на това свободните обекти в моловете и на големите търговски улици се увеличават, а наемите намаляват. Незаетите площи в търговските центрове в София нараснаха почти двойно спрямо началото на годината и към края на третото тримесечие вече достигат 9% по данни на Forton.

„Несъмнено моловете са най-потърпевшите търговски формати вследствие на наложените мерки за ограничение на разпространението на COVID-19“, каза пред Investor.bg Димитринка Раковска, мениджър „Търговски площи“ в Colliers International. „Tова ще доведе до редица промени, свързани с отпадане на наематели, предоговаряне на наемни условия, включително за някои проекти се очаква и съществено реорганизиране на площи и наематели“, допълни тя.

Свободните площи на главните търговски улици в София също нарастват с 2% и достигат ниво от 10% по данни на Colliers. Около 3% от търговските обекти на централния столичен булевард "Витоша" са празни. 

„Търговските улици също не останаха незасегнати от ограниченията, наложени заради здравната криза и спада в потреблението. Налице са освободени магазини и заведения и процеси по предоговаряне на наемни условия между наематели и собственици. Очаква се спадът в средните наемни нива да се запази най-малко и през 2021 г.“, коментира Раковска.

По данни на Forton към края на третото тримесечие наемите на първокласни площи в моловете у нас са спаднали с 10% и достигат 36 евро на кв. м. Наемите на главна търговска улица в София са на ниво от около 55 евро на кв. м, а в Пловдив, Варна и Бургас те достигат съответно 27 евро на кв. м, 28 евро на кв. м и 24 евро на кв. м.

Затруднените продажби и спадът в оборотите забавиха експанзията и планираните разширения на голяма част от търговците на дребно, тъй като на много от тях се наложи да оптимизират мрежата си от магазини. Но има и изключения като дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отвориха и нови локации.

Оперативният мениджър на Pepco България Драгия Драгиев коментира в интервю за Investor.bg, че компанията планира да открие още над 30 магазина у нас през 2021 г. и да запази това темпо и през следващите години. Той вижда потенциал за над 200 магазина на полския дискаунтър в страната ни. През третото тримесечие IKEA откри новия си магазин във Варна, JYSK добави още две локации към мрежата си у нас, веригата дрехи за втора употреба Mania се сдоби с нов обект в София, а френската верига за спортни стоки Decathlon вече има магазин и в Бургас.

След затварянето на моловете в полезрението на предприемачи и инвеститори попаднаха по-гъвкави формати като ритейл парковете. Към 2020 г. у нас функционират 16 ритейл парка с обща брутна отдаваема площ от около 180 хил. кв. м, най-големите от които са Jumbo Plaza в София, Retail Park Plovdiv и ритейл парк „Средец“. Бургас, Плевен, Русе, Разград, Сливен, Кърджали, Пазарджик, Враца и Кюстендил са градовете с потенциал за развитие на търговски паркове, сочи доклад на Colliers, а компанията прогнозира повишен интерес към търговските паркове като алтернатива за откриване на нови магазини.

Според Димитринка Раковска търговските паркове са логичен търговски формат, обусловен от профила на развиващите се в момента търговци в България, техния бизнес модел и политика на растеж на магазинната им мрежа. „Този формат търговски площи обаче не следва и няма как да замени останалите добре установени на пазара“, допълва тя.

Пандемията засили значението и на онлайн търговията като канал за продажба, след като търговците в секторите на спортните стоки, здравето и красотата, модата и обувките се съсредоточиха върху електронните си магазини, за да компенсират спада на продажбите във физическите си обекти. Коронавирусът увеличи и доставките на храна, тъй като ресторантите, кафенетата и баровете бяха затворени през пролетта и в края на годината. Въпреки силния ръст на онлайн поръчките обаче те не могат да компенсират загубите от затварянето на физическите обекти, сочат данните на консултантските компании.

Поради това много търговци на дребно ще останат под натиск и през 2021 г., а започналото още при блокадата през пролетта предоговаряне на наемите продължава. По данни на експерти повечето собственици са склонни да се съгласят с намаляване на сумите за период до шест месеца.

Хотели под натиска на срива на туризма и на бизнес пътуванията

Пандемията блокира и хотелския пазар у нас, след като спря бизнес и туристическите пътувания. Това се случи след няколко години на ръст, когато на софийския пазар навлязоха нови брандове и предлагането на хотелски стаи във високия сегмент се увеличи. По данни на Националния регистър за ново строителство и реконструкции стартиралото ново строителство на хотели през деветмесечието на 2020 г. намалява с 35,8% до 177 хил. кв. м.

Според експерти обаче интересът на инвеститорите към хотелския сегмент ще се възвърне заради очакванията ваканционните хотели да се възстановят най-бързо от кризата, когато пътуванията отново станат възможни.
„Хотелите ще влязат отново във фокуса на инвеститорите. Има институционални фондове, които искат да инвестират в хотелски бизнес именно заради очакванията той бързо да излезе от кризата, тъй като посещаването на хотелите не зависи от корпоративни решения като при офисите, а от индивидуалните желания на хората“, коментира Михаела Лашова, управляващ партньор в консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

Към първото полугодие на 2020 г. обаче спадът на приходите и заетостта на хотелите в София надхвърли 70% спрямо същия период на миналата година, сочат данни на компанията. Това се дължи основно на спада на туристическите пътувания, следван от бизнес пътуванията и отмяната на конференции и събития.

Към края юни в София бяха отворили врати близо 70% от хотелите, а през юли и август тези от петзвездния сегмент опитаха да върнат средните продажни нетни цени на нивата от 2019 г. Към август добре работещите хотели в столицата реализираха заетост от около 30%, по данни на международна компания за проучвания. Втората вълна на коронавируса и последвалите я нови блокади в Европа обаче вероятно са нанесли нов удар на хотелския сегмент и у нас.

На този мрачен фон през 2020 г. в София отвориха врати още два хотела от високия сегмент – Grand Hotel Millennium с 400 стаи и Hyatt Regency със 183 стаи. В началото на август регистрираното в Кипър дружество „Потамиро Лимитид“ стана мажоритарен собственик на „София хотел Балкан“. За деветмесечието емблематичният хотел в центъра на София отчете спад със 73% на приходите си от нощувки на годишна база до 1,91 млн. лв.

Последна актуализация: 05:06 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
kane
преди 3 години
Добър материал
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още