Столична община ще вземе заем от около 60 млн. евро (120 млн. лв.) от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), за да продължи строителството на ключови булеварди в София, както и да строи и реконструира трамвайни линии. Сред проектите е и Зеленият ринг на столицата от квартал „Слатина“ до Борисовата градина, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Заемът е за срок от 20 години при фиксирана лихва от 0,35% за целия период без такси, комисиони и специфично обезпечение, поясни заместник-кметът по финансите Дончо Барбалов. „За първи път говорим за рамков заем, като неговото предимство е, че дава възможност оперативно в хода на изпълнение на проекта да бъдат подменяни обекти, ако по някои от тях подготовката е по-напреднала, а при друг възникнат неочаквани проблеми“, обясни той.
Срокът за реализация на проектите е през първите пет години от периода на заема, като работата ще започне още през следващата година. Основният списък с проекти, които ще се изграждат със средствата от ЕИБ, включва десет обекта, има и резервен списък с още пет обекта.
Според Фандъкова заемът е необходим, защото става дума за големи проекти, които изискват и големи инвестиции. „Ако използваме само средства от бюджета на общината, ще трябва или да работим с много бавни темпове, или да ограничим останалите инвестиции“, каза тя. Освен за ремонт на пътни участъци и на трамвайни трасета средствата по заема ще се използват и за отчуждаване на имоти и за проектиране.
„Нашата цел е довършването на стратегическата инфраструктура на София. Част от пътните артерии, които са предмет на предложението, осигуряват и връзката на града с Трансевропейската магистрална мрежа и достъп до европейските транспортни коридори“, допълни столичният кмет.
Парите ще бъдат използвани за изграждането на Зеления ринг на София и прилежащата му инфраструктура. Трасето от квартал „Слатина“ до бившата гара „Пионер“ е с дължина 3,2 км, а индикативната стойност на проекта е малко над 3,5 млн. лв. Той предвижда изцяло нови велоалеи, тротоари, зони за отдих, улично осветление и цялата инфраструктура, подходяща за такъв зелен проект, каза заместник-кметът по строителството Ангел Джоргов.
С друга част от заема ще се доизгражда бул. „Тодор Каблешков“ в участъка от бул. „България“ до ул. „Луи Айер“, а през следващите няколко години и от ул. „Луи Аайер“ до бул. „Черни връх“.
„Ще направим изцяло нов булевард с трамвайно трасе между двете платна за движение. Той ще включва три ленти за движение, широки тротоари от по пет метра, велоалеи от двете страни с ширина 1,5 м. Булевардът е част от вътрешния градски ринг на София, като идеята е автомобилното движение да бъде изведено от централните градски части и така да се постигне голям екологичен ефект“, каза Джоргов. Индикативната стойност на обекта е близо 42 млн. лв., като към момента е на етап отчуждителни процедури за трасето от „Луи Айер“ до „Черни връх“ и същевременно тече процес на проектиране. Очаква се през следващите няколко месеца да стартира процедура за избор на изпълнител.
Със средствата от ЕИБ ще се доизгражда и бул. „Филип Кутев“, който също ще има три ленти в посока, трамвайно трасе между двете платна, широки тротоари и велоалеи в двете посоки. Проектът е с индикативна стойност от 15 млн. лв., а към момента тече проектирането. Част от имотите са отчуждени, а други са включени в инвестиционната програма на Столична община за следващата година, обясни Джоргов.
Част от средствата от заема ще бъдат използвани и за изграждането на бул. „Копенхаген“, като проектът е с индикативна стойност от 22,5 млн. лв. Булевардът ще прави връзка между „Цариградско шосе“ и метростанцията в квартал „Младост“ 3, като основната идея е обезпечаване на бъдещия квартал „Младост“ 5 и разтоварване на трафика по бул. „Александър Малинов“. Към момента се изготвя работен проект, а имотите са включени в инвестиционната програма за отчуждаване на Столична община за следващата година.
Друг проект е изграждането на Източната тангента, която също ще е част от градския ринг и прави връзка между бул. „Ботевградско шосе“, „Владимир Вазов“ и Северна скоростна тангента. Индикативната му стойност малко над 26,5 млн. лв., като ориентировъчната дължина на трасето е близо 1,5 км. В момента тече процедура за избор на изпълнител и се очаква до два месеца да има обявено класиране.
Средствата ще се използват и за изграждане на бул. „Рожен“ от съществуващия булевард до Северната скоростна тангента. „Това е изключително важен транспортен проект, който ще направи връзка между северните квартали на София и централната градска част“, каза Джоргов. Индикативната му стойност малко над 20 млн. лв, а трасето е над 2 км. Към момента приключва работното проектиране на участъка и се очаква до два-три месеца да бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител.
Предвижда се и разширение на бул. „Ломско шосе“ от метростанция „Ломско шосе“ през жп надлеза до Софийски околовръстен път. Индикативна стойност на проекта е малко над 23 млн. лв. Обектът е разделен на два етапа в зависимост от отчуждителните процедури, тръжната и градоустройствена готовност. Първият участък е от метростанция „Ломско шосе“ до жп прелеза, а като втори етап се предвижда разширение от жп прелеза до Околовръстното шосе с пътен възел на самия околовръстен път. За първия етап към момента се изготвя работният проект, а за втория етап тече проектиране.
Със заема от ЕИБ ще се реконструира и бул. „Скобелев“, като се предвижда качване на трамваите върху покривната плоча на тунела с цел отдалечаване на трамвайното трасе от близките сгради. Предвижда се и реконструкция на тунела под НДК.
Джоргов съобщи, че е планиран ремонт на трамвайното трасе, където в момента има един коловоз и трамваите се изчакват. „Ще направим два коловоза, ще ги отдалечим от сградите и с рамково съоръжение ще качим трамваите директно на покрива на тунела. В същото време ще рехабилитираме тунела, включително с нова асфалтова настилка“, обясни заместник-кметът по строителството. Прогнозната стойност на обекта е 16 млн. лв., като за момента има готов идеен проект за трамвайното трасе, а идейният проект за ремонта на тунела се довършва. Очаква се до края на зимата да бъде обявена процедура за избор на изпълнител.
Друг основен проект е рехабилитацията на тунела към квартал Люлин на бул. „Царица Йоана“, като се предвижда цялостна рехабилитация на тунела, включително подпорните стени, портала, пътните платна, както и на релсовия път и контактната мрежа. Прогнозната стойност на проекта е около 10 млн. лв, като към момента е почти финализирано работното проектиране и се очаква до два месеца да бъде обявена процедура за избор на изпълнител.
В плановете на Столична община е и реконструкцията на трамвайната линия, пътните платна и тротоарите по бул. „Александър Стамболийски“, като се предвижда подмяна на цялата инженерна инфраструктура, ново енергоспестяващо улично осветление, преработка на пероните, нов релсов път и контактна мрежа. Прогнозната стойност на проекта е малко над 13 млн. лв. "От няколко години съществува готов идеен проект, който се актуализира. Очаква се актуализацията да приключи до месец и веднага след празниците да започне подготовка на тръжна процедура за избор на изпълнител", каза Джоргов.
Сред проектите в резервния списък, които може да бъдат финансирани със заема от ЕИБ, ако се получи забавяне по десетте проекта от основния списък, са рехабилитация на бул. „Рожен“ от надлез „Надежда“ до жп линията, изграждане на улица „Народен герой“ и ул. "Войводина могила“ в „Овча купел, реконструкция на бул. „Джеймс Баучер" и изграждането на Западната тангента от „Ломско шосе“ до „Сливница“.
преди 3 години Държава от 10М човека. 1 град от 10М, 10 града по 1М, 100 града по 100к. И в трите сценария имаш урбанизация, но само в първия имаш концентрация на 1 място. Примерите са крайни до абсурдност, за да се подчертае идеята.Урбанизация значи да се живее в градска среда. А не да се живее в 1 град. Давам и пример от реалния живот - градовете в NRW (Nordrhein-Westfalen) коти са близо един до друг и Париж - горе долу едно и също население като количество, но едните са наблъскани на едно място. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не правя рязлика, би ли ми я обяснил? Но не говорим за институциите, а за хората. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ти правиш ли разлика от концентрация на 1 място и урбанизация? Или немците не са се урбанизирали, понеже бундесбанк и ЕЦБ е във Франкфурт, а не в Берлин?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не съм чул в някоя държава да са успяли да обърнат тенденцията към урбанизация, но може и да греша. Във всеки случай, разселването на агенции и министерства по цялата страна беше обречена кауза. А и икономическата миграция пак ще продължава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години продължава безумието да се инвестира постоянно в София ... спрете се бе хора ... вдянков какво започна преди години !? ... да се разселят агенции и министерства из цялата държава . стига латиноамерикански изпълнения , много глу.паво и неадекватно решение е да се съберем цялата държава в три града ... !! ... аман от недалновидни решения . човекът обясни навремето какво трябва да се предприеме ... и го започна , ама го махнаха ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Много ги закръгляте числата от 60 млн. евро на 120 млн. лева, защо не ми дадете разликата? То нали горе долу нали е същото някакви стотинки сигурно ще е разликата, дайте ми ги да не ви дрънкат в джоба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Цялата дължина на булевардите Тодор Кабелшков и Копенхаген са жизненоважни за София. отговор Сигнализирай за неуместен коментар