370 проптех решения са съсредоточени в региона на Югоизточна Европа, като България има 105, разпределени във всички пет фази от жизнения цикъл на проптех, сочат данни на PropTech Bulgaria.
Това поставя страната ни сред лидерите в региона. Чехия има 50 стартъп и скейлъп компании в проптех сектора, Румъния е родина на над 100 проптех компании, а Словакия изпъква със 117 технологични решения в строителството и недвижимите имоти.
Отговорът на въпроса в кое от направленията на проптех е специализирана България не е еднозначен, но все пак данните на Prop Tech Bulgaria очертават някои тенденции.
75% от българските проптех компании са съсредоточени върху технологичните решения в недвижимите имоти, а само 25 на сто предлагат контех (технологии в строителството – бел. ред.) решения. В това отношение страната ни леко изостава от Европа, където 30% от компаниите са специализирани в контех решения. И все пак предвид по-трудното създаване на контех решения България се представя добре на европейско равнище.
37,5% от българските проптех компании имат решения, обхващащи две или повече проптех области. Обичайно това са „Пазар и преход“ и „Управление и операции“, свързани с технологичните решения в областта на недвижимите имоти. За сравнение, 33,3% от европейските компании имат решение, покриващо две или три проптех области. Но в повечето случаи те включват „Инвестиране и финансиране“ и „Проектиране и строителство“, където обичайно има и градоустройствен аспект.
56,25% от българските проптех компании са стартирали и са затвърдили присъствието си със собствени средства. Останалите 43,75% разчитат повече на външно финансиране от участници в индустрията, отколкото на средства от фондове за рискови инвестиции.
В Европа два пъти по-малко проптех компании разчитат на собствено финансиране, което показва, че в останалите страни на Стария континент има повече възможности за външно финансиране.
По време на пандемията обаче фактът, че разчитат на собствени средства е помогнал на българските проптех компании, тъй като те не са били подложени на силен натиск да набират външни средства. 84,7% от компаниите у нас са имали паричен буфер, достатъчен за три до 12 месеца, а 54 на сто са разполагали с парични резерви за над 6 месеца.
68,75% от българските проптех компании избират да участват на местния пазар и нямат бизнес в други страни, но това равнище се променя значително през 2020 г. В същото време само 18% от европейските компании са съсредоточили дейността си само в родината.
Българските решения са предимно с B-2-B фокус (84%), показват още данните на Prop Tech Bulgaria.
Какво е бъдещето на България и Югоизточна Европа в PropTech? Отговор на този въпрос ще се опита да даде PropTech Bulgaria 2020 | The SEE Conference на 4-5 ноември 2020 г. Вижте повече тук.
Imoti.net е медиен партньор на събитието.