IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Наемите в моловете у нас намаляват с 10% през юни

Свободните площи в търговските центрове се увеличават до 7%, сочат данни на консултантска компания

15:43 | 10.08.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Наемите на първокласни площи в моловете у нас са спаднали с 10% през юни и така в София за обект от 100-150 кв. м с първокласна локация в търговски център те достигат около 36 евро на кв. м. На главна търговска улица в София наемите са на ниво от близо 55 евро на кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро на кв. м, 28 евро на кв. м и 24 евро на кв. м, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на шопинг центровете вътрешното потребление остава на значително ниски нива през второто тримесечие на 2020 г. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи. През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

„През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро на българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Продължава предоговарянето на наемите заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до шест месеца.

„Поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове“, допълва Граматиков.

Доходността от висок клас търговски площи у нас се увеличава до 7,5%. Поради своята устойчивост моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават във фокуса на инвеститорите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:30 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още