С фокус към грижата за здравето безопасността на всички наши служители и клиенти и използвайки тези налични на пазара съвременни технологични решения, ние в Иво Петров Архитекти, осигурихме безопасна и контролирана среда, като инсталирахме комбиниран терминал за контрол на достъп с безконтактна идентификация с лицево разпознаване, безконтактно измерване на телесната температура и здравен контрол и превенция до съществуващия още от началото на март безконтактен диспенсър за дезинфекция на ръцете на входа на офиса и други ключови места.
Дори след отпадането на извънредното положение се очаква част от служителите да продължат да работят от вкъщи, възможно е някои компании да възприемат този модел на работа за част от служителите си за по-дълго време. Ще доведе ли тази тенденция до промени в проектирането на жилищни имоти и в приоритетите на купувачите?
Опитът през последните два месеца ни научи, че макар много хора да вярваха, че т.нар. “home office” e най-доброто решение за тях, всъщност нуждата от социализация и добро работно място е изключително важна за продуктивността.
Сега след COVID-19 компаниите реорганизират своите работни процеси и пространства. Някои служители ще останат трайно да работят от вкъщи. Вече все повече се дава възможността на служителите да работят по този начин. Това обаче означава, че трябва да имаме пространство у дома, което е нещо като домашен офис.
Колкото повече работиш от вкъщи, толкова по-важно е това вкъщи да е на правилното място, с достатъчно пространство и добре оборудвано. Вярваме, че ще се появи нужда на пазара за по-големи жилищни пространства, които да могат да съчетават функционалните изисквания на дом и офис.
Как коронавирусната пандемия ще промени индустриалните имоти?
Фирмите в сферата на производството и логистиката имат предизвикателството да адаптират своите съоръжения, така че да подсигурят безопасни и ефективни условия на труд и производство.
Редица тенденции, които бяха в ход още преди началото на епидемията, се очаква да продължат и дори да се ускорят. Въпросите там са свързани с осигуряване на работния процес с ограничени ресурси, автоматизация, отново въвеждането на нови стандарти за микроклимата и средата. Промените са много, ние вече сме готови с нашия анализ за този вид сгради и нашите препоръки към многобройните ни клиенти са да въвеждат новостите бързо, за да се адаптират към новата нормалност с минимален риск за бизнеса и служителите си.
Кои ще бъдат най-големите предизвикателства за проектантите у нас и в света след отшумяването на пандемията?
След т.нар. отшумяване ние не просто ще се завърнем към нормалното, а трябва да създадем новото нормално. За да осигурим безопасна, продуктивна среда и не на последно място приветлива работна среда ще се наложи да обърнем внимание на вече съществуващите офиси и да се погрижим за правилна дистанцията между работните места, съобрязявайки се с размера на помещенията.
Твърде вероятно е повече от мобилните, адаптивни елементи, част от предложенията за превенция, да изчезнат в близко бъдеще, но още в началната фаза на проектиране, мисленето ще е насочено повече към размерите на помещенията и пространства, позволяващи дистанция между хората.
На фокус ще бъде човекът и голямото предизвикателство е, следвайки тази нова насока, да успеем да съхраним социалния фактор и да продължим да създаваме привлекателна за служителите работна среда.