Логистика на пауза
Проучването на Colliers сред някои от най-големите компании на логистичния пазар в България, свързано с влиянието на COVID-19 върху техния бизнес, показва, че мнозинството от ползвателите на логистични площи (89%) усещат умерен ефект върху дейността си, тъй като обслужват диверсифицирано портфолио от клиенти и продължават да оперират по установения от тях начин за момента.
Едва 6%, фокусирани върху индустриите, които са най-силно засегнати, посочват, че не използват складовите си площи в пълния им капацитет.
Във фокуса на проучването са собственици на складови площи и логистични оператори, като част от логистичните оператори, интервюирани от Colliers, са наематели на складови пространства, а други са собственици на ползваните от тях площи на една локация и наематели в площи на друга.
Резултатите показват, че сред компаниите има и малък процент на такива, нуждаещи се от допълнително пространство, с което да отговорят на нуждите на сектори, които са повлияни положително от COVID-19 – а имено хранителните вериги и електронната търговия на стоки от първа необходимост.
Близо 90% от наемодателите споделят, че са получили запитвания за реструктуриране на наемите, по които предстои да вземат решение, а 11% вече са в процес на активна комуникация по темата.
Запазване на работната ръка
По-голямата част от компаниите в логистичния сектор не планират да съкращават служители или да намаляват заплати в рамките на следващите три месеца и ще продължат плановете си за развитие и експанзия в столицата и в страната, макар и със забавени темпове.
Инвеститорите с активни проекти в строителството на складови площи не планират стопиране на проектите си, но прогнозират евентуално забавяне на база липса на работници и потенциално забавяне на доставка на материали.
Проекти, планирани да започнат спекулативно строителство до средата на годината, са по-скоро спрени за момента.
Повечето участници в проучването не предвиждат алтернативни мерки за реакция в кризисната ситуация с цел запазване на бизнеса и повишаване на приходите в краткосрочен план.
Останалите обмислят генерално стратегии по разширяване на портфолиото си от клиенти, с което да намалят бъдещ риск, гъвкавост в наемането на площи на различни локации и за по-кратки периоди, нови бизнес линии, ориентирани към електронната търговия, които да оптимизират веригата им на доставки, както и допълнителни инвестиции в съществуващи площи с цел увеличаване на капацитета им.