Почти половината от наемодателите не са предприели мерки за оптимизация на разходите на този етап, докато 38% са започнали да преразглеждат договорите си с подизпълнители, показва проучване на Colliers след допитване по телефона със собственици на търговски центрове и ритейл паркове в периода 30 март – 1 април.
Наемателите са представени най-вече от секторите Заведения за хранене (20%), Мода (20%), Спортни стоки (8%), хранителни стоки (8%), Стоки за дома, Услуги, Здраве и красота, Забавления и свободно време.
Анкетата показва, че само 13% от наемателите не са адресирали по никакъв начин последствията от кризата. Останалите са приложили редица подходи - 51% са пуснали служителите си в платен или неплатен отпуск, 48% са преустановили плащането на наеми, режийни разходи и на контрагенти, а 37% са замразили плановете си за експанзия, съобщи българският офис на компанията за професионални услуги и инвестиционно управление в сферата на недвижимите имоти.
Други практики, които прилагат наемодателите, са съкращение на персонал, предоговаряне на наемни нива, намаляване на работното време и на възнагражденията. Едва 3% от запитаните търговци са се насочили към закриване на своите обекти, установява проучването на Colliers.
По-голямата част от всички участници в проучването твърдят, че няма да се възползват от предложените от държавата мерки за подпомагане на бизнеса, тъй като не ги намират за приложими за тях. В групата на наемодателите 13%, а в тази на наемателите 19% имат нужда от повече информация по отношение на помощта, която се предлага.
Солидарност при извънредно положение
Наемодателите демонстрират солидарност в кризисната ситуация като почти всички (96%) планират да предложат облекчени наемни условия на наемателите си по време на извънредното положение. Най-популярните такива са намаление или отлагане на плащането на наем.
Промяна в стратегията на търговците
По отношение на генерирането на допълнителни и/или алтернативни приходи 60% от наемателите са се насочили към онлайн търговия или разработване на нови продукти и услуги.
Останалата част от тях за момента не планират да променят бизнес стратегията си. Това вероятно е свързано с факта, че 39% от наемателите очакват здравната криза да приключи до два месеца – най-често срещаният отговор в тази група респонденти. Повечето наемодатели се обединяват около прогнозата, че продължителността на настоящата ситуация ще е между три и шест месеца.