Кои проптех решения са най-конкурентоспособни?
За да бъдат българските проптех компании конкурентоспособни извън границите на страната ни е добре да припокриват повече от една индустрия - туризъм, fintech, contech, тъй като това увеличава базата от клиенти на компанията и има голямо търсене на такива решения, сочи докладът. Освен това е важно проптех решенията да бъдат реализирани с повече от една технология, тъй като подобни решения се копират по-трудно и е по-вероятно да не наподобяват на вече съществуващите на пазара.
Положителна тенденция е, че 58% от българските проптех компании използват от три до девет технологии с цел да реализират решението си, като най-популярни сред тях са анализът на данни (37%), CRM (32%) и управление на работните процеси (workflow management) с 26%, установява докладът. Всички те са съсредоточени в недвижимите имоти. Едва на четвърто и пето място се нареждат интернет на нещата и виртуална и добавена реалност, използвани от 21% от проптех компаниите.
В същото време с осем технологии все още няма български проптех решения, включително дигитални двойници (Digital Twins), чатботове и модуларно строителство. Една от причините за това е липсващата връзка между университетите и предприемачите. „В България трудно се осъществява трансфер на знания между висшите училища и представителите на бизнеса, тъй като не е създадена законодателна среда този процес да се случва естествено и безпрепятствено. Най-добрите проптех решения извън България идват именно от университети, които са предали събираното си с години ноу-хау на бизнеса“, казва Павлова.
Конкурентоспособността на проптех компаниите се увеличава и ако покриват две или повече от петте проптех направления, поне едно от които задължително трябва да е свързано с contech или урбанизация, става ясно от доклада. „Препоръчително е те да не се фокусират само върху технологии в недвижимите имоти, особено ако тези технологии са широко разпространени в тази област, като VR (Virtual Reality) например“, казва Павлова.
42% от проптех решенията у нас са B2B (Business to Business). Според Павлова те доказано се развиват по-бързо и имат по-бърза възвръщаемост на инвестициите. Същият е делът на проптех решенията, които са насочени както към корпоративни клиенти, така и към потребители.
Великобритания, Германия и Франция – лидери в проптех сектора в Европа
Най-силните държави в проптех на Стария континент са Великобритания, Германия, Франция, Холандия и Белгия. „Това са страни, които отдават приоритет на проптех сектора, в резултат на което и самите играчи в индустрията започват да обръщат все по-голямо внимание. Традиционните играчи в имотната и строителната индустрия в Европа са по-отворени към проптех решения и ги търсят целенасочено. Някои от тях дори сами ги създават. Добри проптех решения се създават и от компании, които не са съсредоточени в строителния сектор, но го обслужват. Пример за това е германската компания за осветителни тела Osram, която е разработила много добро решение за умни сгради“, отбелязва Павлова.
Към началото на 2019 г. в Европа има над 2800 проптех компании. Проптех е една от петте индустрии, които привличат най-много инвестиции в Европа и е в топ десет на индустриите, които са набрали най-много капитал през 2018 г. „Този тренд със сигурност ще се запази, тъй като проптех е приоритет за европейските държави с най-силна икономика“, смята Павлова.