IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Близо 70% от проптех компаниите в България работят само на местния пазар

Те се съсредоточават върху недвижимите имоти и се самофинансират, показва доклад

09:30 | 25.02.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Близо 70% от проптех компаниите в България оперират само на местния пазар и нямат планове за развитие в чужбина. Ако се включат компании, които са обявили, че работят и на австрийския пазар, но само със спорадични проекти, делът им става почти 90%. За сравнение, едва 18 на сто от европейските компании в проптех сектора оперират само на собствен пазар и нямат планове за разширение извън родината си. Това показват данни от второто издание на доклада PropTech Mapping Report, изготвен от PropTech България и PrEXCELerator Bulgaria, с който разполага Investor.bg. В него са включени 64 компании с уникални проптех решения.

„Българските проптех решения тръгват несигурно, малък е процентът на компаниите, които залагат на международно развитие още при създаването си“, казва Силвия Павлова, основател на PropTech България. Причината за това е не особено благоприятната среда и все още началният етап на развитие на индустрията. Затова компаниите опитват да сведат риска до минимум като оперират само на местния пазар. Шансовете за успех на международен пазар намаляват, ако решението на българските проптех компании вече съществува в съответната страна, и това ограничава възможностите им за международно развитие.

Целта на доклада е да даде повече информация на международните инвеститори за българския пазар и за проптех решенията с потенциал за развитие извън границите на страната, както и да подкрепи създаването на проптех общност, за да могат предприемачите да си помагат взаимно. „Няма голяма зона на припокриване на съществуващите проптех решения у нас, така че е възможно те взаимно да се допълват. Положително е и че все още на пазара няма много копия, които биха го изкривили и объркали представите на клиентите“, казва Павлова.

Понятието проптех включва всички иновации в жизнения цикъл на недвижимите имоти, който условно е разделен на пет етапа – финансиране и инвестиции, проектиране и строителство, управление и операции, маркетинг и трансакции, лайфстайл и урбанизация.

В световен мащаб една от най-перспективните области за проптех решения е contech, която включва не само целия жизнен цикъл на изграждане на имота, но и управление на строителството и BIM технологии (Building Information Model), модуларно строителство, софтуер за управление на проекти, облачни платформи за съвместна работа.

В последния етап – начин на живот и урбанизация, влизат всички решения, свързани с умни градове, умни сгради и умни домове, които също са една от най-перспективните области за развитие на проптех решения в света.

Българските проптех компании – съсредоточени в недвижимите имоти и самофинансиращи се 
 
Най-много проптех решения у нас са съсредоточени в областта на управлението и операциите, каквато и е международната тенденция. Следващата по популярност област е маркетингът и трансакциите. Три четвърти от проптех компаниите у нас оперират в тези две сфери. 

Последна актуализация: 19:15 | 10.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още