Правителството пое ангажимент за осигуряване на 1 380 000 000 лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за изграждането на последните 88,9 км от АМ „Хемус“. Това е участъкът между 222-ри и 310-ти километър след връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци, съобщават от пресцентъра на Министерски съвет.
За целта се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които МРРБ може да поеме през 2019 г. С това се цели планиране на завършването на автомагистралата от София до Варна.
Средствата ще бъдат предназначени за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в отсечката в периода до 2022 г. От тях 483 млн. лв. се отпускат по бюджета на МРРБ за 2019 г. за предстоящи плащания.
През миналата година правителството предостави 1,3 млрд. лв. за строителството на 134 км в отсечката от Боаза до връзката с пътя Русе - Велико Търново. Цялостното доизграждане на АМ „Хемус“ е основен приоритет на правителството, тъй като бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна.
В момента в експлоатация са участъците от София до Боаза и от с. Белокопитово до Варна с обща дължина от около 180 км. Неизградената част, започваща от п. в. „Боаза“ и завършваща при с. Белокопитово, ще свърже вече изградените участъци от двете страни на магистралата.
С друго свое решение от днес правителството отпусна близо 280 млн. лв. по бюджета на МРРБ, респективно на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), с които до края на годината ще бъдат разплатени строително-ремонтни дейности по републиканската пътна мрежа.
От тях малко над 27 млн. лв. са за изградения участък от АМ „Хемус“ от Ябланица до Боаза и за модернизацията на АМ „Европа“ в отсечката от Драгоман до Сливница. 10,1 млн. лева са за 9,3- километровата отсечка на АМ „Хемус“ от Ябланица до Боаза, а близо 17 млн. лв. - за участъка от Драгоман до Сливница.
Останалите почти 253 млн. лв. са за ремонти на участъци от републиканската пътна мрежа. От тях за извършващите се аварийно-възстановителни дейности в тръбата за София на тунел „Витиня“ са осигурени 10 млн. лв. Останалите средства са за ремонта и за текущото поддържане на пътни участъци, които са изключително натоварени целогодишно като: Велинград - Сърница, Сливен - Стара Загора, Омуртаг - Котел, Поликраище - Елена.
Ремонтните дейности включват фрезоване на настилката, полагане на нови пластове асфалтобетонова смес, отводнителни мероприятия, ландшафтно оформяне, бетонови работи, нова хидроизолация на съоръженията, подмяна фугите, ремонт на мантинелите, възстановяване на вертикалната сигнализация, полагане на хоризонтална маркировка.
Правителството отпусна също 49,4 млн. лв. по бюджета на МРРБ за финансиране дейността на Националното тол управление (НТУ) за 2019 г. Средствата ще бъдат използвани за за възстановяване на разходи, направени за сметка на бюджета на АПИ от началото на годината. Средствата са предназначени за текущи и капиталови разходи.
За издръжка на Националното тол управление са предвидени малко над 46 млн. лв. От тях 11 млн. лв. са за възстановяване на разходи по договора за проектиране, изграждане и въвеждане на електронната система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние. Останалите средства са за оборудване на работни помещения на НТУ, разходи за поддържане на автомобилите на тол контрола, на терминалите за самотаксуване, режийни разходи.
Капиталовите разходи са 3,4 млн. лв. От тях част от средствата са за софтуерна разработка за вторична интеграция между Агенция „Митници“, МВР и НТУ за пътни такси и разрешителни, счетоводен софтуер и други.
Разчетите са разработени на база анализ на разходите, свързани с действащи договори във връзка с функционирането на Националното тол управление.