Неслучайно предложеният нов подход от Брюксел е държавите да си върнат част от суверенитета при прекрояването на национално равнище на бъдещата ОСП, спазвайки заложената общата рамка от съюза, но насочвайки усилията в приоритетни за тях направления. Това е т.нар национален стратегически план, който България, като всяка друга страна членка, трябва да изготви във връзка с прилагането на бъдещата ОСП. Търсенето на механизми за постигане на по-висока производителност и добавена стойност в земеделието може да бъде една от отправните точки в начина, по който ще се прекрои ОСП на национално равнище. В тази връзка едно от важните направления според мен е управлението на водните ресурси, напояването, инвестициите в хидромелиоративната инфраструктура.
Но пред България предизвикателствата са много по-големи, защото освен стратегическото управление на европейския финансов ресурс страната ни трябва да адресира много натрупани вътрешни проблеми, създаващи дефицит на справедливост в поземлените отношения. Тези проблеми са и следствие от прилагането на ОСП досега.
Усвояването на евросредства в земеделието в определени случаи се превърна в инструмент за финансово оцеляване на земеделците, а при други за директно забогатяване, без това да има съществен принос към дългосрочното развитие на сектора. Възможността за получаване на субсидии повлия на поземлените отношения, а оттам се стигна и до изкривяване на пазара на земя и до все по-зачестили случаи на посегателство върху правото на собственост. В тази връзка и съвсем закономерно, паралелно с обсъждането на националния стратегически план, ще върви и обсъждането на промените законодателството, свързано с поземлените отношения.
Какво решение за тавана на плащанията би било в най-голям интерес на българските земеделци?
Най-доброто решение, разбира се, е плащанията да не се намаляват, а напротив – да се увеличават и то с постоянни темпове. Не може постоянно да възлагаме изисквания към фермерите – климатични, икономически, индустриални, а в същото време да намаляваме средствата за тях.
Подкрепям и българската позиция да бъде оставено като национално решение дали да се поставят тавани на плащанията и скала на намаление. По този начин ще бъде дадена максимална възможност за отразяване на националните специфики и ситуации в отделните страни членки.
Какъв беше ефектът върху българското земеделие като цяло от 12-годишното членство на страната ни в Европейския съюз, кои бяха основните слабости през двата програмни периода?
Това е мащабна тема, достойна за докторска дисертация. Като цяло обаче ефектът на членството на страната ни не може да бъде наречен лош. Да, все още добавената стойност от единица площ в България е твърде ниска спрямо други членки на ЕС, но расте с около 40 на сто за 10 години, докато при страни като Полша има дори намаление – с около 6 на сто. Добрата новина е, че чувствително намаляват необработваемите земи. Това е един от най-важните ефекти от членството на страната в ЕС. Ако през 90-те години над 1 млн.ха земеделска земя бе изоставена и не се стопанисваше, в момента процентът на тези земи е намалял значително и такива има основно в планински или слаборазвити райони на страната.
Гордея се, че компании като „Агрион“ имат роля в този процес, защото ние показваме постоянно на хората, че от земята може да се печели. Помагаме на земеделците и на собствениците с безплатни съвети, безплатни оценки, за да знаят, че от собствеността не само трябва, а и може да се печели и то доста добре.
Едно от най-големите постижения, произтекли от присъединяването на страната ни към ЕС и прилагането на ОСП, е повишаването на доходността и техническата модернизация.
Не можем да избегнем и негативните ефекти от отворените пазари – резкия спад в животновъдството и растениевъдството. Ако при зърнените култури разликата можеше да се навакса бързо чрез създаване на големи стопанства с арендувана или наета земя, то в другите два сектора е необходимо повече време.
Остават и другите големи проблеми - защитата на земеделската собственост, разрушената хидромелиоративна инфраструктура, непривлекателния за младите живот на село поради липса на инфраструктура, здравни, образователни и социални услуги. Точно това трябва да адресира новата селскостопанска политика след 2020 година.
Кои са основните предизвикателства в сектора и какво трябва да се промени, за да имаме силно, модерно и конкурентноспособно земеделие след 2020 г?
Най-голямото предизвикателство е липсата на младо поколение, което да расте и да живее в българските села. На първо място трябва да се сложи ред в поземлените отношения, основан на принципите за неприкосновеност на частната собственост и свободата на договаряне. Това е пътят към възраждане на исконната собственическа връзка между човека и земята. Всичко останало е второстепенно.
Без хора няма и земеделие, каквито и прилагателни имена да се добавят към него. За да имаме силно земеделие са необходими многобройни, малки, но икономически жизнеспособни стопанства, които да съществуват самостоятелно, но и да търсят обединения помежду си по въпроси, изискващи по-широк мащаб на взаимодействие, като преработка на продукцията и намирането на устойчиви пазари за нейната реализация.
Земеделието е силно засегнато от липсата на работна ръка, това е причината и за застаряването в сектора. Делът на заетите лица над 55 година отдавна е над 60 на сто. Спецификата на селскостопанското производство, относително ниските доходи не стимулират задържането на млади хора в земеделието. Затова е изключително важно да не се намаляват субсидиите – те са факторът, който тласка нагоре доходите в земеделието, а това привлича млади и образовани хора в този сектор.
Кои са секторите в българското земеделие с най-голям потенциал за растеж през идните години?
Една от нишите, които трябва да използваме активно, е прецизното земеделие и приложението на дигиталните технологии. Това са най-влиятелните тенденции в агросектора в Европа, а ние като малка държава можем да ги приложим бързо и ефективно. Прецизното земеделие притежава потенциал да помогне на фермерите да произвеждат по-високи добиви, да имат по-малко щети на културите си и да изразходват по-малко ценни ресурси като вода, гориво и торове. Освен това с помощта на технологиите може да се намалят газовете с парников ефект и да се постигат по-високи екологични стандарти в земеделието.
Конвенционалното земеделие обаче също не е за пренебрегване. Когато говорят за биопродукти, за малки ферми, много хора забравят, че нашите земеделци са в конкуренция с утвърдени производители на такива продукти от Франция, Германия, Италия, Гърция.
Всичко това обаче няма как да стане факт без сътрудничество между фермерите, без напояване, което е в основата на доброто земеделие.
Конкурентно ли е българското земеделие на европейското?
Българското земеделие е европейско. Неговият основен двигател на развитие е конкурентната европейска среда. Много от проблемите, пред които е изправено българското земеделие, не са по-различни от проблемите във френското, полското или немското. Тяхното преодоляване трябва да се разглежда като общо европейско дело
Аз лично вярвам в българското земеделие, защото то е в гена на нашия народ. Историята е показала, че от нас могат да се учат фермерите от Западна Европа. А когато сме народ и сме заедно, сме обречени на успех.
преди 4 години Връзка със земята са имали родените на село по време на частната собственост върху земята. От 80 години такива хора не се раждат. Просто няма приемственост. Сега на село има малко млади. Българското село беше унищожено след промените от 1989та с цел да се убие комунизма на село. Ама по баламски начин - убий селото за да изкорениш комунизма. Няма да е лесно. Има млади фермери, но са малко. Трябва да има пара в една работа за да я върши някой. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Помагали на собствениците с безплатни оценки!?... Веднъж поисках такава от тях и получих половината от цената, на която впоследствие продадох! Оттогава агресивната им реклама не ми действа - знам ги какво представляват - най-обикновени тарикати, които се опитват с трици наивници да ловят!Една любопитна подробност, може би внася повече яснота по въпроса. Този "експерт" е бил търговски директор на Глобул през периода, когато се отвори законова възможност да прехвърлиш номерата си към друг оператор. Направете справка колко санкции има Глобул от това време за некоректни към клиентите и нелоялни към конкурентите им практики! Няма нищо случайно, вълкът козината си мени, но... отговор Сигнализирай за неуместен коментар