IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

900 нови стаи в петзвездни хотели ще се появят в София до една година

Столицата не е преживявала ръст с такъв мащаб до момента, твърдят експерти

13:02 | 08.11.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Снимка: Pixabay.com

900 нови стаи в петзвездни хотели ще се появят в София до една година, което е ръст с 80% спрямо равнището им в момента. Това стана ясно по време на конференцията BalREC, организирана от Градът медиа груп.

Към момента в столицата има 1300 стаи в петзвездния сегмент, а само до март догодина предстои да се появят още 600 нови стаи, което е ръст с 46%. В рамките на една година на пазара ще излязат още 300 стаи и така увеличението ще достигне 80% спрямо днешна дата, съобщи Живко Иванов, директор „Управление на активи" в Galaxy Investment Group. „София е дестинация, в която повишението на туристите достига 3-4% годишно, а предстои съществено увеличение на капацитета в петзвездния хотелски сегмент. До този момент столицата не е преживявала ръст в такъв мащаб“, отбеляза Иванов. По неговите данни 70% от приходите от хотели в София се генерират именно от петзвездния сегмент.

Според него 2020 г. ще бъде предизвикателство за всички участници на пазара и ще се стигне до сблъсък на концепции, тъй като много от съществуващите хотели са проектирани още през 90-те години на миналия век или преди това, а днешните обекти предлагат различен тип помещения, екстри за гостите и много нови технологии. „Ще станем свидетели на сблъсък на ново със старо, на международни брандове с местни оператори, на навлизане на нови брандове на софийския пазар“, прогнозира Иванов.

Въпреки риска от пренасищане на хотелския пазар в столицата Иванов смята, че тя е постигнала не повече от 10 до 15% от капацитета си за привличане на туристи. „София е на опашката по събития през уикенда и културни обиколки. В Белград, например, има три пъти повече събития, отколкото в София. Смятам, че с изграждането на новата си инфраструктура столицата има възможност да върви напред като дестинация“, каза Иванов.

Според Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на Terra Tour Service, за развитието на хотелския пазар е много важно накъде ще поеме българската икономика. „Ако ръстът на икономиката се забави, това неизбежно ще се отрази на хотелския бизнес“, отбеляза той. Според него хотелиерите в страната трябва да имат много по-активна позиция при определянето на приоритетите на държавно ниво и той призова за създаването на по-голямо обединение с активна и действаща политика, което да включва и останалите участници в процеса като авиопревозвачи, летища, музеи, магазини.

Градските хотели са отбелязали ръст с 21% на приходите от хотелска стая през 2018 г. благодарение на Председателството на Съвета на ЕС, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Очакванията на компанията са през идните три години стаите в петзвездните хотели да се увеличат с 50%, а на пазара да навлязат нови брандове.

„България има благоприятни макроикономически показатели и стабилен ръст на БВП, за щастие имаме и нов концесионер на летище София и според прогнозите това ще доведе до увеличен пътникопоток“, коментира Пламен Бачев, партньор и мениджър „Консултиране и оценки“ в Cushman & Wakefield Forton.Той също смята, че пазарът през идните години ще бъде много конкурентен и съобщи, че само преди дни е било подписано писмо за намерение с нов международен бранд, без да споменава името му. „Международни хотелски оператори и брандове имат засилен интерес към България. Силната конкуренция ще доведе и до по-високи цени през следващите няколко години“, отбеляза той.

Според Жулиета Серафимова, генерален директор на Sofia Hotels Management, все още няма ценова война между хотелите в столицата. Тя обаче посочи, че навлизането на пазара на един силен играч се отразява на всички останали. „Догодина очакваме двама играчи с по-голям капацитет, така че фокусът ни е върху запазване на клиентите и създаване на нови, доколкото е възможно“, каза тя.

2019 г. е била особено трудна за хотелите по морето не само заради фалита на британския туроператор Thomas Cook и отварянето на конкурентни пазари като Турция, Тунис и Египет, но и заради намаленото търсене от основни пазари за България като Русия, Германия и Великобритания, каза Лъчезар Тодоров. Хотелите, оперирани от Terra Tour Service, които не са били засегнати от фалита на Thomas Cook, са успели да задържат нивата на заетостта, но приходите в някои от обектите са намалели с 10% на годишна база, призна той.

„Справянето с последиците от фалита на Thomas Cook ще е голямото предизвикателство през 2020 г. Ако досега другите туроператори бяха сговорчиви, сега вече няма да е така. Открива се огромен капацитет на пазара и все още не е ясно кой ще го поеме“, коментира Тодоров. Той очаква, че догодина по българското Черноморие неизбежно ще има ценова битка, тъй като предлагането е много по-голямо от търсенето.

Последна актуализация: 05:27 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още