Търговски площи
През 2018 г. строителството в столиците на четирите страни от Югоизточна Европа се забавя, а инвеститорите са били съсредоточени предимно върху второстепенните градове. Но през 2019 г. активността в столиците се е ускорила със завършването на търговския център Ada Mall в Белград от полската компания GTC, чиято обща площ достигна около 34 хил. кв. м. През 2018 г. пък беше завършен най-големият мол в страната, Promenada, на южноафриканския фонд NEPI с обща площ от около 48 хил. кв. м. Той се намира във втория по население град в Сърбия, Нови Сад. Наред с търговските центрове в страната е продължило строителството и на ритейл паркове.
Загреб също регистрира ръст на първокласните търговски площи с разширяването на Arena Centar, който е друг проект на NEPI. Нарастване на активността е регистрирано и във второстепенни градове като Пула, където е завършено строителството на търговски център Max City с площ от около 30 хил. кв. м.
Активността в България беше съсредоточена също извън столицата със завършването на строителството на Delta Planet във Варна и Plovdiv Plaza, чиято обща площ достига около 75 хил. кв. м.
В Словения не са били завършени големи търговски центрове.
Целият регион е продължил да регистрира силно търсене, като съществуващите търговци на дребно са разширили пазарното си присъствие, а нови брандове са навлезли на пазара. Мнозинството от новите пазарни участници са навлезли в търговски центрове, а малък дял от брандовете са отворили първите си магазини в ритейл паркове и на търговски улици. Сред новите марки, които са навлезли на пазарите в четирите страни, са The Body Shop, Urban Decay, Kigili и Miniso.
Нивото на свободните площи в търговските центрове в столиците на четирите страни е останало под 10%, като при първокласните активи са били отчетени свободни площи под 5%.
Наемните нива и на четирите пазара са останали стабилни през последните няколко месеца. Най-високи са наемите в търговските центрове в Белград заради ограничените наличности на модерни търговски площи. Там те достигат 60 евро на кв. м на месец. На второ място по ниво на наемите в търговски центрове е Любляна с 45 евро на кв. м на месец, следвана от Загреб с 40 евро и София с 35 евро на кв. м на месец.
Строителната дейност в София, Любляна и Загреб се засилва, като търговските центрове на етап строеж са с обща площ от 120 хил. кв. м, отбелязва CBRE. От трите града най-голям ръст е регистриран в Любляна, която е и градът с най-голяма покупателна способност на човек от населението в Югоизточна Европа.
В Любляна на етап строеж е един нов търговски център, а друг мол е предприел разширение, като общата площ на двата проекта достига 50 хил. кв. м. В Загреб също се строи нов търговски център, а в София се развиват проекти със смесени функции и се разширяват съществуващи търговски центрове.
Новите проекти и проектите за разширяване се очаква да подложат на натиск наемните нива основно в Белград. Те ще засегнат и нивото на свободни площи. С увеличаването на наличностите може да се очаква появата на нови марки на пазара, които забавиха навлизането си заради липсата на налични площи, прогнозира CBRE.
Както и в предходните години най-активният пазар в сегмента на търговските площи ще остане Белград, където строящите се търговски центрове са с общ обем от около 150 хил. кв. м. и трябва да бъдат завършени до 2020 г. Въпреки че наличностите на търговски центрове в сръбската столица ще нараснат с над 50%, гъстотата им ще остане под регистрираното ниво в Букурещ, допълва консултантската компания.