С промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури, и при добра организация е напълно реалистично цялата автомагистрала „Хемус“ да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г.
Това съобщи в Ловеч заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, цитиран от пресцентъра на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). В града той участва в третата поредна дискусия за изграждане на инфраструктурния обект на тема „Магистрала „Хемус“ – новите 134 км“.
Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети до около 30 дни. Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година – година и половина, без това да нарушава финансовите интереси на собствениците на земя, допълни още министърът. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между шест месеца и година.
Нанков съобщи още, че през юни започват процедурите за последните близо 90 км на магистрала „Хемус“ в участъка от разклона с пътя Русе – Велико Търново до пътен възел „Буховци“.
Отсечката от Велико Търново до пътен възел „Буховци“ ще бъде разделена на три подучастъка. За първите два с дължина около 60 км от Велико Търново в посока Търговище се актуализират подробните устройствени планове. За тях до 20-25 дни може да стартира обществена поръчка за изработване на разширен идеен проект. В началото на следващата година ще може да се възложи строителство на инженеринг в участъка като ще се прецени дали да бъде инхаус или отворена процедура. За последния подучастък, който е около 30 км, има готов идеен проект и до 40 дни може да се възложи процедура за инженеринг – допроектиране и строителство. „През тази година ще работим по проектирането и отчуждаването, за да може през 2020 г. и там да стартират строително-монтажни работи", каза Нанков.
Възстановени са строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км между пътните възли „Белокопитово“ и „Буховци“, които бяха спрени през зимния сезон. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби. До края на месеца се очакват решенията по последните 25 дела. Предвижда се работата по тази част от отсечката да започне в средата на следващия месец.
През есента се очаква да бъде завършен участъкът от Ябланица до пътен възел „Боаза“ от АМ „Хемус“. Близо 10-километровото трасе вече е готово на 80%. След 2 седмици започва полагане на циментова стабилизация, след което и поетапно полагане на асфалта. На терена има мобилна асфалтова база.
От вчера „Автомагистрали“ ЕАД стартира поетапното строителство на 134 км от автомагистралата между пътен възел „Боаза“ и разклона с пътя Русе – Велико Търново. За изграждането на отсечката от държавния бюджет са осигурени 1,12 млрд. лв. без ДДС. Трасето е разделено на шест участъка. В момента се изготвят технически проекти за участъците от 1 до 3. За останалите има идеен проект и са избрани изпълнители, които имат задача да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда.
Знаем какво направи АМ „Тракия“ за Южна България и какво се изгради около нея. За съжаление люлката на българщината – Северна България, изостава в последните 30-40 години и демографски, и икономически. „Хемус“ или „Тракия“ не са панацея за дадения регион, но имат огромно икономическо и социално значение. Сравнявайки параметрите за 2017 г. за Северна и Южна България, две трети от населението на страната, което живее на юг от Стара планина създава 75% от брутния вътрешен продукт. Нетните чуждестранни инвестиции в Южна България са 93%. Това не се дължи само на един инфраструктурен обект, но той е основна предпоставка за всички икономически и социални активности, които следват развитието на подобна базисна инфраструктура, обърна внимание регионалният заместник-министър.
Със започването на 134 км от магистрала „Хемус“ за всички е ясно, че процесът на построяването й е необратим и ускорен. Имаме силите, възможностите и капацитета да бъдем адекватни на очакванията на цялата държава, коментира председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски и изрази увереност, че дейностите ще бъдат изпълнени качествено.
Изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев напомни, че се спекулираше дали дружеството има капацитет да се справи със задачата. Той напомни, че то от много години е по магистралите в България, а в момента мобилизацията е пълна. За три месеца са създадени три нови отдела, назначени са 12 нови инженери, които ще работят само по проекта, и 7 геодезисти. Купува се нова техника, която е на терен. Ще се наемат хора и ще се ползват кариерите, които са в близост до трасето, а това ще съживи районите, допълни Беличев.
преди 5 години Shadow1Какво се работи, като нищо не се работи:http://***.moreto.net/***.php?n=395938Покрай Шумен дори и не се трасира.АМ Хемус е с отчайващо темпо, а АМ Черно Море - никакво.А имаше една Свинетка, къде обещаваше да е готова до 2019г.Ето - 2019г сме, какво е направено - едно НИЩО... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Радвайте се че се работи по нея, пък и да не стане през 2023 а с 2 глдини по-късно, какво толкова, при 50 години чакане кой брои последните 3-4. АМ Черно Море вярвам че ще се довърши някога. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ябланица - Боаза -10км = 2 години(АКО се пусне в срок)!5км/година!!!А Боаза - Шумен са 200+ км.Дали ще съм жив да я карам нацяло АМ Хемус - не знам!За АМ Черно Море ми е ясно - няма шанс. Никакъв... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Еее, ти пък!Кой ще се откаже от едни да речем 100 000 000 за форсмажор и непредвидени разходи!Колко мезонети са това, що яхти, що пътешествия!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Залагам кашонче добра ракия, че до 01.01.2013г АМ Хемус няма да бъде готова.Нацяло. отговор Сигнализирай за неуместен коментар