Дианабад, Изток, Изгрев, Лозенец и Борово са сред най-предпочитаните квартали, като според запитаните ключовите фактори за това един район да бъде желан са комуникативността, спокойствието, престижът и зеленината.
Периодът на търсене сред сключилите вече сделка за жилище ново строителство е под 6 месеца при 75% от купувачите, като за останалите 25% е било необходимо повече време за вземане на окончателно решение.
Бюджетите за покупка
Картината по отношение на финансирането на сделката е многоцветна, посочват още от BLD. Преобладават хората, които ползват кредит или разполагат със спестени средства за цялостно или частично изплащане. Въпреки това немалка част от покупките са направени или планирани с финансовата помощ на родители и роднини или чрез продажбата на друг имот.
Между 60 хил. и 100 хил. евро е стойността на по-голямата част от покупките на потребителите, вече сключили сделка. Те представляват 55% от всички. С по-скъп имот – над 100 хил. евро, са се сдобили 10% от хората, а с по-евтин – под 60 хил. евро, останалите 35%.
Сходна е ситуацията при хората, планиращи в краткосрочен план да купят имот ново строителство. Около 65% са определили бюджет между 60 хил. и 100 хил. евро, малко над 30% смятат да похарчат до 60 хил. евро, а едва 5% възнамеряват да платят над 100 хил. евро за желаното жилище.
Повечето клиенти предпочитат жилище, закупено с готови настилки – 46% от всички, или на шпакловка и замазка – 31%.
„Нараства желанието на клиентите да получат имот в готово състояние – най-често срещаното желание е да влязат и да пристъпят към обзавеждане. За повечето хора полагането на подови настилки и боядисване е излишен ангажимент, но обзавеждането обичайно е стъпка, за която се доверяват предимно на себе си”, разказва Александра Тодорова.
Почистване и поддръжка на общите части, контрол на достъпа и охрана са традиционните допълнителни услуги, които потребителите търсят при покупката на имот в новопостроена сграда. Купувачите масово очакват да заплащат средно по 25 лева за тези услуги, тъй като са свикнали това да бъде обичайна сума за „чистачка и асансьор”. „Често тези услуги могат да включват и други дейности – поддръжка на зелените площи, видеонаблюдение. Но на тези опции обичайно са склонни клиентите с по-големи бюджети, които смятат че отделянето на 50 лева за тези услуги е обезпечен разход”, казва Тодорова.
Според нея и при двете изследвани групи има тенденция за покупка с цел подобряване на качеството на живот, а не на всяка цена належаща необходимост. Заинтересоваността от качеството на сградата, мястото, допълнителната поддръжка, помощните помещения, готовността да се смени кварталът са знаци, че българите все повече се интересуват от това да се сдобият не просто с имот, а с комфортна среда на обитаване.