Наемите на главните търговски улици през първото полугодие на 2018 г. са нараснали с 12% спрямо предходното полугодие и достигат 55 евро на кв. м на месец спрямо 49 евро на кв. м на месец през 2017 г. Това показва доклад на консултантската компания Colliers International за пазара на търговски площи у нас.
Като причина за покачването компанията посочва недостига на предлагане на търговски площи на бул. „Витоша“. При търговските центрове наемите се запазват на ниво от 39 евро за кв. м на месец.
Новите международни марки, които са навлезли на българския пазар през първата половина на годината, са NYX, Sinsay и The Body Shop, като се очаква и други международни вериги да открият локации в България.
Colliers отбелязва, че пазарът на площи в модерните търговски центрове навлиза във фаза на зрялост, за което свидетелстват редица фактори. Общото предлагане остава на нивата си от втората половина на 2017 г. – 400,660 кв. м, а търсенето продължава да е концентрирано върху утвърдените проекти (с нива на заетост над 95%) и значително надвишава предлагането в тях.
14% от усвоените търговски площи през периода са в резултат на вътрешно разместване на вече съществуващи наематели в търговските центрове, съобщава Colliers.
При „биг-бокс“ форматите най-активно се развиват хранителните вериги, които продължават да откриват нови обекти в страната. През първото полугодие това са Lidl, T-Market и Billa. Освен с разрастване по отношение на брой локации, хипер- и супермаркетите въвеждат и нови концепции. Подобно е развитието и при търговските паркове.
През първото полугодие на 2018 г. Retail Park Sredets е разнообразила търговския си микс, като е добавила към наемателите си българската верига супермаркети CBA и магазините за осветителни тела Eltron.
Colliers прогнозира, че през следващото полугодие шопинг центровете ще продължат да се фокусират върху оптимизация на търговския си микс, която ще включва и преустройства и реорганизации на пространствата.
Според консултантската компания делът на сектор „Забавление и свободно време“ ще нараства все повече, както като част от концепцията на моловете, така и като цяло на пазара.