Снежана Стойчева коментира имотния пазар в България, новото в "Годишни награди на Imoti.net" и каузата "Доверен брокер" в интервю за Ивета Иванова от в. "Стандарт".
Как се роди идеята за годишните награди на сайта imoti.net? По какви критерии се оценяват компаниите?
Идеята да създадем наградите се роди през 2015 година. От една страна, съществуват много некоректни брокери с лоши практики, а от друга - бизнесът с имоти по никакъв начин не е регулиран. Ние като платформа, която повече от 15 години работи в подкрепа на коректния, прозрачен бизнес, имаме възможност да помогнем на клиентите в този проблем като покажем зад кои компании и брокери можем да застанем, а именно тези, кои работят по етични правила. И така дадохме старт на проекта Годишни награди на Imoti.net, който отличава добрите агенции и брокери в различни категории. Най-важният критерий се очертава да е финансовият, защото точните цифри са важни, показват прозрачност и улесняват избора. Друг основен критерии е обратната връзка - как агенцията, брокерът, стоят на фона на другите участници в този бизнес. По този начин оформяме оценка, основана и върху имиджа и авторитета на компанията. Търсим мнението на компетентно жури, което оценява отделните агенции, но и гласа на потребителите.
Категориите на наградите са много, а към миналогодишните за дебют, най-добър сайт на агенция, брокер – продажби, брокер – наеми и големите награди „Голяма агенция за недвижими имоти“ и „Малък бизнес в сектора“ добавихме няколко нови - „Динамично развиваща се компания“, „Инвеститор на годината в жилищни имоти“ и „Инвеститор на годината в бизнес имоти“. А потребителите тази година ще имат възможност да гласуват онлайн освен за предпочитаната от тях агенция, и за най-добър сайт. Всеки, който ползва или е ползвал услугите на агенция, може да даде гласа си на nagradi.imoti.net до 13 март.
Смятаме всяка година да добавяме нови категории, за да увеличаваме възможностите да отличаваме тези, които заслужават.
Каква е основаната цел на инициативата „Доверен брокер“ на imoti.net? Кои са основните ползи за обществото от нея?
Основната цел на инициативата е да създаде по-ясна картина за това, което потребителите имат право да очакват и изскват от брокерите, когато търсят имот. Този бизнес не е регулиран държавно, няма дори браншова регулация, но има етични норми, които крайните клиенти не познават. По-добрите, по-сериозните агенции, браншовите организации ги знаят и изискват, но потребителите трудно се ориентират в това множество от посредници. Затова кампанията „Доверен брокер“ е насочена изцяло към тях. Още повече сега, когато пазарът за имоти се е раздвижил – в такива периода се увеличава и броят на посредниците. Тъй като няма никакви изисквания към тях, всеки човек с или без образование, с или без култура и морал, с телефон или без телефон, с офис или без офис - няма значение, може да направи сделка с имот. За съжаление това е много трудно да бъде регулирано от платформите за недвижими имоти, каквато сме ние. Искаме да сме полезни, даваме възможност на потребителя да се срещне с брокера, но той може да остане недоволен. Тогава се оплаква на нас, защото е видял обявата при нас - няма значение, че не знаем как и с кого е водил преговори. Затова ние от imoti.net бихме искали да му помогнем по единствения начин, по който можем, а именно като разясним по най-добрия начин какво може да изисква и да очаква от брокера. Преценихме, че видео съвети от специалисти в една дългосрочна кампания ще бъдат най-ефективни и полезни във време, в което всеки се информира от интернет за всичко. И в края на кампанията „Доверен брокер“ се надяваме клиентите да се ориентират по-добре как да си подбират посредниците. Защото тези, които имат визитна картичка, офис, компания зад гърба си, дългогодишен опит и препоръки и още много характеристики, са различни от тези, които не отговарят поне на няколко от изброените критерии.
Кои са най-честите порочни практики, които се забелязват на пазара на имоти и как може да им се противодейства?
По отношение на пазара е трудно да ги обобщим. Но тези, които наблюдаваме при нас като онлайн платформа, са публикуването на нереални оферти от дизайнерски сайтове, които предоставят прекрасни снимки на несъществуващи имоти или имоти на неточен адрес или от съвсем друго населено място. Това подвежда потребителя, губи му времето, губи се доверието към брокера, губи се и доверието към онлайн платформите. Всичко това е вредно най-вече за потребителите.
На първо място това, което агенциите, работещи коректно на пазара, могат да направят, е да се саморегулират. Могат да сключват договори с продавачите, купувачите, наемодателите, наемателите и изобщо участниците в сделките с имоти. По този начин ще е възможно да се провери дали агенциите имат договори и могат ли да притежават ексклузивното право да предлагат един имот в определен период от време. Резултатът е, че организациите ще могат да публикуват обяви с точен адрес, което на потребителите им липсва в много ситуации. На второ място, може да се подготви проектозакон, който да се внесе и приеме от Народното събрание, за да съществуват правила, по които да се работи. Оказва се, че в Европейския съюз ние сме една от малкото държави, които нямат никаква регулация на имотния пазар.
През последните години забелязваме раздвижване на пазара на имоти в София и големите градове- растат цени на жилища, брой на сделки. Ще продължи ли тази тенденция и през 2017 г.? В какви граници ще поскъпват имотите?
За щастие тази тенденция ще продължи и няма да се стигне до бум. На този етап нещата се движат в рамките на логичното развитие. Повишеният интерес към купуване на имоти от началото на тази година се дължи и на добрите условия, които банките предлагат - по-облекчени условия на кредита. Очаквам в големите градове да има ръст в сделките от порядъка на 5 до 7%.
Какво е най-търсеното жилище на пазара? С колко стаи, играят ли важна роля кварталът, етажът, гледката, инфраструктурата?
преди 7 години Надувайте смело и язе имам 3-ри имотя за лъзганье, ади да са дигат тез цени, че да си отживея... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Лошо няма. Надуй балона смело. Аз 2014та купих на евтинкото. Колкото по-здраво надуете, толкова по-голям ПУК ще има. Аз пак ще чакам следващия ПУК. Вие надувайте смело. Даже имам и нещо за продаване. Ако добре се представите обаче може и да продам нещо къде горния пик на цените. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години To не сами намирисва, а направо смърди. Лошото е, че това е последното плахо подобие на надуване на такъв балон. След 10-20 години ще събаряме коптори, ако е останал още някой на тази територия, щото държава очевидно няма да има. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години НАСЕЛЕНИЕТО СЕ ТОПИ КАТО СНЯГ ПРИ АВГУСТОВСКА ЖЕГА, но търсенето на жилища в строеж се увеличава. Това не ви ли намирисва на СТРОИТЕЛЕН БАЛОН? отговор Сигнализирай за неуместен коментар