Българските купувачи формират все по-съществен дял от пазара на ваканционни имоти у нас, сочат наблюдения на представители на сектора.
„Процентът на сънародниците ни значително се увеличи през изминалите 12 месеца, като тенденцията е валидна за всички курорти, върху които имаме наблюдения. В Созопол над 40% от купувачите в нашия проект през 2016 г. са български граждани. В Поморие делът им е малко над 30%“, казва Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development & Resorts.
Българските купувачи обичайно са от различни краища на страната, като преобладават тези от София. Налице са и клиенти от Варна, Благоевград, Стара Загора, дори Бургас. Те не използват ипотечни кредити, а купуват с налични средства.
Възможно е и делът на българите да нарасне допълнително. „През 2017 г. ще се концентрираме повече върху родните купувачи и ще проучим по-внимателно техните изисквания“, казва Петров.
От компанията очертават и разлика между профилите на клиентите си. Тези в Созопол са млади и на средна възраст семейства с деца. Те купуват имота с различни цели – както за собствено ползване, така и за отдаване под наем. В Поморие клиентите са по-възрастни и купуват единствено за собствено ползване. Немалка част планират и целогодишно живеене в комплекса.
Изминалата 2016 г. донесе цялостно стабилизиране на пазара на ваканционни имоти в България. Цените се задържаха без съществени промени, а интересът от страна на купувачите бе устойчив, посочват в годишния си пазарен обзор от Green Life Development & Resorts.
„Макар да не станахме свидетели на нови инвестиции и проекти, интересът от страна на клиентите бе достатъчно силен, за да даде спокойствие на настоящите участници на пазара. Това ни дава основания да смятаме, че през тази година активността ще бъде по-висока – и от гледна точка на сключените сделки, и по отношение на инициативността на предприемачите“, казва още Петров.
Както българските, така и руските купувачи обичайно разполагат с бюджет между 40 хил. и 60 хил. евро за апартамент с една спалня.
„Немалка част от хората, идващи като туристи, впоследствие решават да се сдобият със собствен имот“, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор в компанията.
"Руските клиенти не сменят коренно нито профила, нито изискванията си – те търсят имот в южната част на Черноморието, предпочитат курорти и градове на юг от Равда. Освен климатът, ги привлича сходството в културите и езика, а по отношение на самия апартамент или къща – търсят цялостно обслужване и опция за целогодишна поддръжка на собствеността“, казва Желяпова.
Без съществено движение остава пазарът в зимните ни курорти, посочват още от компанията. Налице са отделни купувачи, които се възползват от ниските цени, за да купят апартамент за собствено ползване. Пазарът е почти изцяло вторичен, а клиентите са предимно българи.
През 2017 г. не се очаква да станем свидетели на значителни промени или сътресения. Ваканционният пазар ще продължи да се развива в умерен темп, но с позитивна посока. Вероятно е да има ръст в активността и броя сключени сделки на южното Черноморие, както и нови проекти.
Покачване на ценовите нива няма да се случи, а предпочитанията на клиентите ще останат без съществени промени – хубава локация, умерено застрояване, разумни ценови нива, опция за целогодишна поддръжка на собствеността, прогнозират експертите.