Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) проверява дали изискванията за монтиране на разговорни устройства в асансьорите не ограничават конкуренцията, става ясно от съобщение на регулатора. Изискването е част от промените в Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори.
Според последните промени всички асансьори в страната трябва да имат двустранна разговорна връзка (разговорно устройство) между кабината и техниците, които извършват аварийно обслужване на асансьора. Ако това изискване не бъде спазено, асансьорите ще бъдат спирани от експлоатация от 1 януари 2017 година.
Жалба срещу промяната обаче са подали домоуправители от София, според които това изискване е технически нецелесъобразно. В сигнала си до КЗК те посочват, че повечето хора има мобилни телефони и могат да се обадят на поддържащата фирма при авария.
Монтирането на двустранна връзка изисква финансови средства - за монтиране и абонамент за SIM-картата, която ще се използва. Всяка етажна собственост трябва да избере и отговорник за асансьора, който ще носи административна и наказателна отговорност за експлоатацията на асансьорната уредба.
По този начин се прехвърля отговорността от асансьорните техници, подчертават жалбоподателите. Според тях промените са мотивирани от искания именно на фирмите за поддръжка на асансьори, а за тях има съмнения, че имат монополно положение на пазара.
Анализът на КЗК на жалбите на домоуправителите показва, че е налице основание за образуване на производство по застъпничество за конкуренцията, става ясно още от документацията по казуса.