Ексклузивните договори за представителство са ключови за постигането на успех, съгласиха се брокери на недвижими имоти от Европа и САЩ по време на конференцията Inspire to Higher, организирана от Национално сдружение „Недвижими имоти“ (НСНИ).
„Ексклузивните договори са един процес между посредника и собственика на недвижимия имот, чрез които посредникът поема отговорност така да маркетира този имот, че да достигне той до всички останали агенти“, коментира Ирена Перфанова, председател на УС на НСНИ. „Целта на този ексклузивен агент би трябвало да бъде да стигне информацията за продажбата на имота до максимално много клиенти, включително и клиентите на останалите посредници на пазара.“
В България през последната една година с близо 20% са се увеличили договорите за ексклузивни права между агенциите за недвижими имоти и продавачите, като това е положителен знак, че нашият пазар се развива и ексклузивното представителство става една положителна практика, допълни тя.
При ексклузивните договори става въпрос не само за правата на агента, но най-вече за правата на продавача, съгласи се и Дан Негулеску от Румъния, бивш председател на Central European Real Estate Associations Network (CEREAN). „Ние дължим на клиентите цялата информация, а основната ни работа е да изготвим маркетинг план за продажбата на имота“.
Ако нямаш ексклузивни права за продажбата на имот, няма как да успееш на пазара, коментира и Александър Романенко, бивш президент на International Real Estate Federation FIABCI. В същото време ако подобен договор е допълнен и от съществуването на мултилистинг система, то тогава „пазарът ще е изцяло ваш“, допълни той.
Важното обаче за мултилистинг системата е не просто, че тя съдържа оферти на имоти, а че е изградена върху правила и етичен кодекс, които трябва да бъдат спазвани от всички включени брокери и агенции за недвижими имоти.
И останалите участници в конференцията се съгласиха, че изграждането на етичен кодекс за работа между агентите е едно от най-важните условия за развитието и на сектора, и на мултилистинг системата. Сред тях е правилото, свързано с комисионата, разпределяна между представителите на продавача и на купувача. На повечето места, включително Русия и Румъния, комисионата се дели наполовина между агентите, коментираха експертите.
Важно при изграждането на подобен етичен кодекс обаче е да се замислите как самите искате да бъдете третирани, коментира белгиецът Хендрик Нелде, професионален коуч по недвижими имоти и член на FIABCI. Само така може да се изградят правила, които са справедливи, а отношенията между агентите да се градят на доверие и уважение.
Според Никос Маноменидис, член на борда на директорите на американската National Association of Realtors (NAR), обаче най-важният въпрос не е етичният, тъй като повечето професионалисти в бранша така или иначе работят с морал. „Най-важното нещо е да разширим границите си, да започнем да работим заедно“, допълни той, пояснявайки, че често за един имот се борят по няколко агенти, които правят разходи и крадат взаимно поминъка си.
„Средата около нас изисква да бъдем проактивни. Трябва да променим нашето отношение и да мислим по-отворено, да се подкрепяме и да работим един с друг“, завърши Маноменидис.
преди 9 години skeptic )) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години skeptic )) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Купувачите движеХА пазара допреди година...Сега не им завиждам , Притиснати са отвсякъде, търсян евтиното но намират само заслуженото.Трудно им е и ще е още по-трудно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Както обикновено, в БГ брокерите пак не са разбрали нищо. Сигурно е понеже тяхната идея как да работят за клиента е да вземат проценти и от двете страни, като популяризират имота в разни сайтове с безплатни обяви.20% ръст на договори с продавачи е нищо и половина. Купувачите движат пазара :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар