Регионалното министерство предлага да се удължат сроковете за съставяне на технически паспорти на сгради, в зависимост от категорията на строежа. Промените са идея на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, съобщиха от ведомството.
Според внесеното предложение сроковете за съставяне на паспорти на строежите от първа до трета категория трябва да бъдат удължени с една година – до 31 декември 2015 г. При тези от четвърта категория срокът се удължава с до края на 2017 г. Обследването и съставянето на технически паспорти на сградите от пета категория пък се удължава до края на 2019 г.
Предложените срокове за съставяне на паспортите са обвързани и с по-строгите изисквания на европейската директива за енергийните характеристики на сградите. Целта е до 2019 г. публичните сгради да са намалили енергийното си потребление рязко и то да е близко до нулата. От 2020 г. почти нулево енергийно потребление трябва да имат всички сгради. За новите сгради това ще е и едно от изискванията към строителите.
Според евродирективите енергийната консумация трябва да се понижи до 15 kW на кв. м на година, като такива са стандартите за строеж на пасивни къщи в ЕС. България за момента не се очаква да покрие изцяло този стандарт, но ще трябва сериозно да повиши енергийната ефективност в следващите няколко години.
Повишаването на енергийната ефективност на съществуващи сгради е в пряка зависимост от оценката на техническите и енергийните им характеристики при извършване на енергийното обследване.
Техническите паспорти на сградите са документи, които съхраняват информация в интерес на всички потребители - собственици, наематели, пазарни субекти, обществени и банкови институции. Паспортът е и основа за управлението и поддържането на една сграда през целия период на експлоатацията им, припомнят от регионалното министерство. Чрез документите се установяват състоянието на сградите и тяхната степен на безопасност.
Техническият паспорт се съставя за всички завършени нови строежи преди въвеждането им в експлоатация. За съществуващите сгради технически паспорт се съставя само след проведено обследване за установяване на техническите им характеристики.
Значителна част от сградния фонд обаче все още няма необходимите документи. Някои от собствениците на жилищни сгради са обяснили пред регионалното министерство, че не разполагат с достатъчно финансови средства, за да извършат необходимите обследвания.
От липса на пари за тази дейност се оплакват и държавни ведомства, областни и общински администрации, обясняват от МРРБ.
преди 9 години изработване технически паспорти на цена около 1 лв. на квадратен меетър http://tehnicheski-pasport.eu/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Вече е 1лв/кв.м,, само дето не е сигурно дали има архиви в общината за по-старите сгради. И без това тея паспорти са една простотия. Само парите на хората обират. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Първо средства/около 4-6лв/кв.м. РЗП/ за обследване трудно ще се извадят. Второ там където администрацията може и Трябва да съдейства на собственици на сгради построени преди 2006 и най-вече преди 1992, с данни и проектни документи - НЕ ЩЕ да го направи. Нито да си поеме задълженията по ЗУТ, ЗС и ЗУЕС. Така че, Лилито ще си отлага и занапред..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар