Между 6 и 9 от нереализираните проекти за търговски центрове могат да преодолеят затрудненията, ако бъдат подкрепени от настоящите им кредитори и нов инвеститор, според консултантската компания Forton.
Кръгът на инвестициите с потенциал е дори още по-широк, ако се добавят търговските центрове с по-малки размери, разположени в центровете на градове с под 100 хиляди жители, посочват експертите.
“Банките, финансирали една част от засегнатите от кризата обекти, вече предприемат мерки за стабилизирането им. Някои от останалите вече са потенциални цели за нови инвеститори, които смятат, че ще могат да ги преструктурират успешно“, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на компанията.
„Това далеч не означава, че за всички проблемни проекти ще бъдат намерени решения. Пазарната ситуация и степента на затрудненията се различават съществено от проект до проект и от пазар до пазар“, допълва Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ в компанията.
За да бъдат преструктурирани успешно, са необходими няколко условия: финансиране, отлично местоположение и готовност от страна на кредитора и инвеститора да работят при настоящите пазарни наеми, казва още Генев.
„Големите вериги очакват наеми, определяни от действителните обороти, и висока обща заетост на мола. Част от търговските центрове са в параграф 22, тъй като имат нужда от наематели, за да повишат заетостта си, но не могат да ги привлекат, ако вече нямат достатъчно заети площи“, пояснява той.
Друга част от проектите имат нужда от финансиране, за да преодолеят структурни недостатъци като неефективни разпределения, или за довършване на отделните магазини по изискванията на наемателите.
Според компанията “Панорама мол” в Плевен, чието строителство започна по време на пика на пазара – 2007 г., и заради кризата така и не отвори врати, демонстрира пътя на възстановяването на качествените проекти.
Два месеца преди официалното му откриване заетостта в мола надхвърля 70 на сто. Магазини там ще открият веригата за облекло H&M, която отваря първия си магазин в Северна България, модният бранд Kenvelo, веригата за обувки Deichmann, кино „Арена“, „Хиполенд“, „Зора“, Sport Vision, ресторанти „Майстор Миро“ и McDonalds, дрогерия dm, аптека Subra и други.
преди 10 години Нямам нищо против молове, предпочитам да отида в МОЛ, отколкото да мръзна по улиците или пазарите. Но за да е атрактивно за наемателите по време на криза, наемите трябва да са обвързани с реализираната печалба. Т.е. да се плаща определен процент от печалбата като наем. Няма печалба - няма наем, нещо такова да е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Стига с тия платени реклами на молове! Вече били заети 70 % от еди кой си мол, айде че не остана! Пълни глупости! всички реват, че българските фирми умират, а се строят молове, които са пълни с чужди фирми и източват пари от нашия пазар, например: Sport Vision sa сърби,продават скъпо и парите отиват в Белград,Kenvelo са чехи и парите отиват в Прага, както от ЕРП-та и всики други фирми по моловете! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Българско реалити шоу:НА ВСЕКИ *** ГОЛ - ПО ЕДИН МОЛ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Тези проекти са били на границата във вихъра на 2006-2007, сега вече са отвъд. Или накратко казано свършиха лудите паре. Така че едва ли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Защо не? Само че като нещо друго - различно от мол. Примерно комплекс с болници и домове за възрастни. И без това има много такива умрели молове по малките градове. То болница няма - мол ще правим. Пример Русе - 1 болница (ако изобщо може да наречеш така това недоразумение) 3 мола и дупки за още 3. отговор Сигнализирай за неуместен коментар